La UB arriba a un acord amb una empresa italiana per desenvolupar un microscopi de superresolució

La Universitat de Barcelona ha signat un acord d’opció de llicència amb l’empresa italiana CrestOptics per desenvolupar un microscopi de superresolució basat en llum estructurada que serà capaç d’obtenir imatges amb una resolució molt més gran que els microscopis estàndards. Aquesta tecnologia ha estat desenvolupada per al grup de Biofotònica del Departament de Física Aplicada de la Facultat de Física de la UB.

Amb aquest acord, la Universitat dona permís a l’empresa per poder investigar durant 18 mesos la tecnologia i decidir si signa la llicència després del període de temps establert. En aquesta fase d’avaluació i desenvolupament CrestOptics es compromet a fer una important inversió econòmica.

El grup de recerca, liderat pel Dr. Mario Montes Usategui, fa cinc anys que treballa en el desenvolupament d’un prototip avançat d’un microscopi de superresolució de tipus SIM (structured illumination microscopy) que il·lumina amb làsers les mostres biològiques, amb què aconsegueix estructurar la llum, modificar-la i obtenir imatges amb una resolució molt més gran que la majoria de microscopis que s’utilitzen en l’actualitat.

“La microscòpia sempre ha tingut un impacte grandíssim en les ciències de la vida i en el benestar de la societat. En els últims vint anys la microscòpia ha sofert una revolució total i hi ha un mercat molt interessant i potent”, comenta el Dr. Montes. I afegeix: “La microscòpia de superresolució pot arribar a permetre de veure l’escala molecular d’una cèl·lula, quan abans no s’hi tenia accés. I accedint a l’escala molecular pots veure quan no funciona una cèl·lula que acaba desenvolupant una malaltia”.

Per això, el Dr. Montes considera transcendental la transferència de coneixement a la societat, que es podrà aconseguir gràcies a l’acord signat amb CrestOptics. L’empresa podrà explorar els usos i les capacitats d’aquesta innovació, incorporar-la als seus instruments i aconseguir crear un microscopi amb una tecnologia més avançada.

“Fa anys que treballem amb projectes d’investigació en aquest camp. L’equip de la Fundació Bosch i Gimpera ens va ajudar a obtenir finançament per valoritzar una línia de recerca que pensàvem que podia tenir aplicació comercial. Aquest finançament ens ha permès validar la tecnologia per poder transferir-la. Quan fem una recerca, la idea sempre és poder-la transferir a una empresa que acabi convertint-la en un producte que estigui a l’abast de la societat”, conclou el Dr. Montes.

La recerca ha estat cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i amb el suport del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. També ha rebut finançament de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT). Aquest organisme de la Unió Europea rep el suport del programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea.