Investigadors de la Universitat de Barcelona desenvolupen el primer tractament triple per a la tuberculosi en format líquid

La tuberculosi és una malaltia infecciosa que afecta sobretot els pulmons i que es troba entre les deu causes principals de mort a tot el món. Actualment, els malalts es tracten amb una combinació d’antibiòtics en diferents comprimits, una forma d’administració problemàtica per als infants i els adults que tenen dificultats per empassar. L’equip del Dr. Josep Maria Suñé Negre, director del Servei de Desenvolupament del Medicament (SDM) de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona (UB), ha aconseguit desenvolupar una nova formulació líquida dels tres fàrmacs de primera línia per a la tuberculosi que s’adapta a aquest tipus de casos. El nou preparat líquid millora el gust d’aquest tipus de formulació i en resol els problemes d’estabilitat, amb la qual cosa ajuda aquesta important franja de pacients a seguir el tractament amb més facilitat.

L’any 2016 es van detectar més de deu milions de nous casos de tuberculosi, dels quals un milió en infants. El tractament recomanat per a aquestes persones conté una combinació dels antibiòtics isoniazida, rifampicina i pirazinamida. La formulació habitual d’aquest fàrmac és en comprimits que provoquen problemes d’adherència al tractament entre els infants i alguns adults, a causa de la dificultat per empassar-se els comprimits, del fet que se n’han de prendre dos o tres comprimits en cada administració i del mal gust dels comprimits. A més, aquesta situació de rebuig pot provocar que els malalts prenguin dosis inferiors a la recomanada, o bé una dosi excessiva per compensar les que no s’han pres, cosa que augmenta la probabilitat de desenvolupar resistència als antibiòtics d’aquest bacteri.

En casos com aquests, els serveis de farmàcia hospitalària preparen formulacions magistrals puntuals de suspensió aquosa d’alguns dels ingredients actius dels antituberculosos, però són preparacions amb importants problemes d’estabilitat i que cal prendre de seguida que s’han preparat. Els investigadors de la UB han desenvolupat una fórmula que soluciona aquesta mancança i que dóna lloc a un preparat líquid estable i eficaç amb la dosi exacta de rifampicina, isoniazida i pirazinamida. A més, també s’ha portat a terme l’estudi de la tecnologia de fabricació i la validació de la metodologia analítica, de manera que la nova fórmula ja està preparada per aconseguir un acord de llicència.