Èxit de les ‘spin-offs’ de la Universitat de Barcelona: cinc empreses superen el milió d’euros de facturació el 2022

La Universitat de Barcelona (UB) ha aconseguit un èxit sense precedents amb les seves spin-offs, les empreses sorgides d’una tecnologia o d’un coneixement desenvolupat a la Universitat. Per primera vegada, cinc spin-offs van superar el 2022 la xifra d’un milió d’euros de facturació cadascuna. Les empreses que van liderar la facturació van ser Enantia, Biocontrol Technologies, Nostrum Biodiscovery, Qilimanjaro Quantum Tech i Becytes Biotechnologies.

L’any passat, les 24 empreses derivades de la Universitat van facturar un total d’11,4 milions d’euros, un increment del 22% respecte de l’any anterior, quan la xifra es va situar en 9,3 milions d’euros. Això representa un nou rècord en l’aportació econòmica de les spin-offs de la UB i en consolida la influència en el món empresarial. El 2020 la facturació va ser d’uns set milions d’euros, fet que demostra que les spin-offs de la UB continuen creixent de manera remarcable any rere any.

El 2022 les empreses participades van aconseguir al voltant d’onze milions d’euros de finançament, tant públic com privat. Cal destacar les importants rondes d’inversió de Nimble Diagnostics, amb més d’un milió d’euros, i els 2,5 milions d’euros que Gate2Brain va rebre de la Comissió Europea mitjançant el programa EIC Accelerator.

A més de l’èxit empresarial, l’any 2022 les spin-offs de la UB també van generar, per primera vegada, més de dos-cents llocs de treball, amb què han contribuït a la dinamització de l’economia i a la creació d’ocupació a Catalunya.

Dues noves ‘spin-offs’

La creació d’empreses és un dels serveis que ofereix la Fundació Bosch i Gimpera com a centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la Universitat de Barcelona. El 2022 la UB va contribuir a la creació de dues noves spin-offs: Virmedex Virtual Experiences i Nimble Diagnostics.

Virmedex desenvolupa un software ludificat per a la formació especialitzada en l’àmbit mèdic. L’empresa va sorgir de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i de la Universitat de Barcelona (UB).

Nimble Diagnostics és una spin-off de l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), la UPC i la UB que està desenvolupant el primer dispositiu mèdic per monitorar pacients amb stents implantats, amb l’objectiu d’evitar complicacions greus i de millorar el maneig clínic de milions de pacients cada any.

Actualment la UB té un total de 24 empreses participades: Accure Therapeutics (2020), Aigecko Technologies (2020), Becytes Biotechnologies (2015), Biocontrol Technologies (2004), Bluephage (2016), Braingaze (2013), Colorsensing (2018), DapCom Data Services (2013), DBgen Ocular Genomics (2018), Enantia (2003), Gate2Brain (2020), Impetux Optics (2012), Kumux (2017), Mind and Identity (2020), Neurekalab (2019), Nimble Diagnostics (2022), Nostrum Biodiscovery (2015), Oniria Therapeutics (2021), Qilimanjaro Quantum Tech (2019), Reveal Genomics (2021), Smalle Technologies (2012), Smart Classroom Project (2023), Virmedex Virtual Experiences (2022) i Virtual Bodyworks (2015).