Estratègia terapèutica innovadora per tractar la psoriasi i la dermatitis atòpica

Una col·laboració multidisciplinària de quatre grups de recerca de la UB ha permès dissenyar una nova estratègia terapèutica per abordar el tractament de la psoriasi i de la dermatitis atòpica, dues de les malalties inflamatòries cròniques de la pell més esteses i encara sense cura. Es tracta d’un projecte que té per objectiu desenvolupar els primers fàrmacs per bloquejar el TREX2, un gen que els investigadors del projecte han identificat com una nova diana terapèutica per tractar la psoriasi i que podria ser-ho també per a la dermatitis atòpica.

El gen TREX2 s’expressa només en els queratinòcits –les cèl·lules més abundants de la pell–, se sobreexpressa a la pell amb psoriasi i està implicat en la patogènesi inflamatòria d’aquesta malaltia. A més, l’expressió de TREX2 es troba augmentada en les lesions de pell amb dermatitis atòpica, i hi ha una correlació entre l’expressió d’aquest gen i la gravetat de les lesions de la pell. Aquesta aproximació ja ha mostrat resultats prometedors en un model animal de la psoriasi, i l’objectiu és testar-la també amb la dermatitis atòpica.

Es tracta d’una estratègia innovadora, ja que la majoria de les teràpies farmacològiques contra la psoriasi i la dermatitis atòpica estan dirigides principalment a bloquejar l’acció del sistema immunitari, fet que causa efectes adversos com la immunosupressió, lligada a un augment del risc d’infeccions i de càncer. Aquest nou tractament basat a bloquejar el TREX2, un gen clau per al desenvolupament de la psoriasi expressat només en els queratinòcits, evitaria aquests efectes immunosupressors i, a més, dirigiria el tractament exclusivament al teixit afectat, la pell, i s’evitarien així els efectes adversos sistèmics.

Amb l’objectiu de validar aquesta estratègia terapèutica i d’ampliar els coneixements sobre els seus mecanismes d’acció, la Fundació Bosch i Gimpera, oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la UB, ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I). En el projecte hi participen els equips dels professors de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut Concepció Soler i Francisco Ciruela, i dels professors de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Educació Xavier Barril i Rodolfo Lavilla.