Col·laboració per avaluar l’eficàcia d’inhibidors epigenètics en models experimentals de patologies humanes

El grup de recerca de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona liderat per Esther Pérez, juntament amb el grup de recerca de la Facultat de Farmàcia de la UB encapçalat per Mercè Pallàs, la Universitat Autònoma de Barcelona i l’empresa Oryzon Genomics, SA, han signat un acord per avaluar l’eficàcia d’inhibidors epigenètics en models experimentals de patologies humanes.

La modulació epigenètica és el conjunt de reaccions químiques que modifiquen l’activitat de l’ADN sense alterar-ne la seqüència. Està present des del naixement i s’estén durant tota la vida, depenent de factors com l’estil de vida, l’alimentació i l’ambient, cosa que podria representar el nexe entre els factors de risc ambientals i el desenvolupament de trastorns esporàdics. Aquesta raó fa que l’estudi dels canvis epigenètics sigui extremament rellevant en desordres psiquiàtrics com la malaltia d’Alzheimer, la síndrome d’estrès posttraumàtic o els comportaments agressius.

L’objectiu del projecte és treure el màxim profit del coneixement mitjançant la identificació dels compostos útils per a la seva utilització en noves indicacions que podrien beneficiar-se d’un tractament amb aquests compostos.

Aquest projecte, amb número d’expedient RTC-2015-3898-1, ha estat possible gràcies al finançament obtingut en la convocatòria 2015 dels ajuts Retos–Colaboración del Programa Estatal d’Investigació, Desenvolupament i Innovació Orientada als Reptes de la Societat, en el marc del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació 2013-2016, del Ministeri d’Economia i Competitivitat, i cofinançats pel FONS EUROPEU DE DESENVOLUPAMENT REGIONAL (FEDER) de la Unió Europea per complir amb l’objectiu principal de “Promoure el desenvolupament tecnològic, la innovació i una investigació de qualitat” .

En la convocatòria 2015, la Fundació Bosch i Gimpera, el centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la UB, va presentar 13 projectes, 7 dels quals van ser aprovats. Aquests ajuts suposen 1,022 milions d’euros de finançament per als grups de recerca de la UB.