Acord entre Virtual Bodyworks i l’Hospital Los Madroños per aplicar una tecnologia de realitat virtual immersiva en la rehabilitació del dany cerebral

Virtual Bodyworks, una spin-off de la Universitat de Barcelona (UB), l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) i ICREA, ha començat a col·laborar amb la Unitat Avançada de Neurorehabilitació de l’Hospital Los Madroños, centre de referència en la rehabilitació de danys cerebrals i lesions medul·lars a Espanya, per utilitzar una tecnologia de realitat virtual immersiva pionera en la rehabilitació dels seus pacients. Com a part d’aquesta col·laboració, l’Hospital Los Madroños es converteix en el primer centre neurorehabilitador que adopta un sistema desenvolupat per Virtual Bodyworks, i tindrà un paper clau en el seu desenvolupament.

Pioners en l’aplicació de la realitat virtual immersiva en neurociència

i-CORTEX® és una aplicació que facilita la rehabilitació neurològica i física de les persones que han experimentat trastorns que van des del dolor crònic fins a accidents cardiovasculars. La tecnologia es basa en el treball de recerca en realitat virtual i neurociència desenvolupat durant els últims quinze anys pels investigadors de la UB Mavi Sánchez-Vives, Mel Slater, membre de l’Institut de Neurociències de la UB, i Bernhard Spanlang. Aquest entorn virtual fa que els exercicis de rehabilitació siguin més atractius i entretinguts per als pacients, però a més ha demostrat, i així s’ha publicat en diferents publicacions científiques, la seva capacitat per potenciar la neuroplasticitat cerebral, la facultat que tenen les neurones per regenerar i formar noves connexions. Aquest sistema és capaç d’augmentar de manera notable la recuperació del pacient, fins i tot quan s’aplica a persones que havien patit un vessament cerebral tres anys abans de començar a utilitzar la tecnologia.

El Dr. Jesús Tornero, director de R+D de l’Hospital Los Madroños, ha destacat que “és de vital importància proporcionar les millors tecnologies disponibles per als nostres pacients i participar en el desenvolupament de tècniques que beneficiïn el nostre sistema nacional de salut. Quan es tracta de realitat virtual i neurociència, no hi ha dubte que Mavi Sánchez-Vives, Mel Slater i Bernhard Spanlang en són els capdavanters, per la qual cosa estem molt contents de tenir l’oportunitat de treballar amb els millors d’aquest camp”. A més, el Dr. Tornero va ressaltar la importància de poder comptar amb un equip de facultatius amb gran experiència que inclou metges rehabilitadors i neuròlegs de reconegut prestigi, així com assessors científics de nivell internacional com el Dr. Antonio Oliviero.

Per la seva banda, Albert G. Zamora, director general de Virtual Bodyworks, ha manifestat que estan “orgullosos d’haver establert una col·laboració d’aquest calibre amb un dels hospitals espanyols líders en neurorehabilitació. Los Madroños no només té una sòlida cultura d’innovació, sinó que a més és el soci ideal per impulsar la tecnologia al següent nivell d’usabilitat”.

El director general de Virtual Bodyworks ha destacat els avantatges d’aquest acord tant per als pacients com per al sistema espanyol de salut: “Aquesta col·laboració acostarà Virtual Bodyworks als seus pacients, i millorarà la qualitat i l’amplitud del tractament. A més, anticipem que l’acord reforçarà els nostres resultats clínics i servirà com a referència tant per al sistema públic de salut com per al sector privat, incloent-hi les companyies d’assegurances i les mútues d’accidents, i, gràcies a l’ús d’aquesta nova tecnologia, permetrà estalviar temps i costos”.

Albert G. Zamora també ha anunciat que Virtual Bodyworks planeja incloure al llarg de l’any 2019 diversos acords estratègics addicionals amb els millors centres clínics d’Espanya, de la Unió Europea i dels Estats Units, tal com s’ha fet amb l’Hospital Los Madroños.