430.000 euros per desenvolupar noves teràpies que reparin el cor després d’un infart de miocardi

La insuficiència cardíaca és una de les principals causes de mort i discapacitats arreu del món. Els científics han observat que els mecanismes moleculars que guien la morfogènesi del cor durant l’etapa embrionària són compatibles amb els processos que intervenen en la regeneració del múscul cardíac després d’un infart. Aquest paral·lelisme inspira nous treballs que són l’antesala de noves teràpies.

En concret, la Fundació Bancària “la Caixa” ha concedit un ajut de més de 400.000 euros a la Dra. Ofelia Martínez, del grup de recerca CELLTEC (TECNIO) de la Universitat de Barcelona. El projecte ‘Dissecting the funcional role of the epicardium metabolism during heart development and repair after myocardial infarction’ analitza els canvis metabòlics de les cèl·lules de l’epicardi durant els diferents estadis del desenvolupament embrionari del cor. L’objectiu és conèixer-los a fons per, més endavant, poder reparar l’òrgan de manera adequada després d’una lesió.

“Estem molt contents i orgullosos d’haver estat seleccionats en aquesta primera convocatòria, que ha estat molt competitiva. Sabíem, però, que presentàvem un projecte molt nou i amb dades molt sòlides obtingudes durant els últims anys”, comenta la Dra. Ofelia Martínez.

El projecte, gestionat a través de la Fundació Bosch i Gimpera, ha estat un dels vint escollits entre les 785 propostes de centres de recerca, hospitals i universitats d’Espanya i de Portugal que es van presentar a la convocatòria, i es desenvoluparà en col·laboració amb el Dr. Josep Antoni Villena, del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR). A més, compta amb la participació de l’equip liderat per la Dra. Carolina Soler, de l’Institut Germans Trias i Pujol.

Aquesta ha estat la primera convocatòria oberta i competitiva de recerca biomèdica posada en marxa per la Fundació Bancària ”la Caixa”, que té com a objectiu potenciar projectes d’excel·lència en la lluita contra les malalties que tenen més impacte al món, com són les malalties cardiovasculars, neurològiques, infeccioses i oncològiques.