ColorSensing, nova spin-off de la UB que permet conèixer informació relacionada amb l’estat dels aliments envasats sense obrir-los

Segons l’Organització de las Nacions Unides per a l’Alimentació i la Ramaderia (FAO), cada any es malgasten 1.300 tones de menjar a tot el món, l’equivalent al 30% de la producció total. Una part d’aquest malbaratament es genera durant la cadena de distribució, quan, per comprovar que els envasos surten de la fàbrica en bon estat, es fa un control aleatori perforant-los per mesurar que els gasos de l’interior de les safates siguin correctes. Aquests envasos analitzats queden inutilitzables i s’han de llençar. Però això era fins ara. ColorSensing, una nova spin-off de la Universitat de Barcelona, ha desenvolupat una tecnologia que permet conèixer l’estat dels aliments envasats sense obrir-los.

La tecnologia de ColorSensing aporta criteris objectius per mesurar la qualitat i la frescor dels productes de menjar envasats a través d’una safata intel·ligent. A partir d’un codi QR i d’un software de lectura i processament d’imatges, la tecnologia permet mesurar paràmetres de l’interior de l’envàs com ara els gasos, la temperatura, el PH i la humitat, entre d’altres, de manera no invasiva. Gràcies, doncs, a aquesta tecnologia, es protegeix el consumidor, es redueix el malbaratament i s’assegura la qualitat del menjar durant el seu transport des de la fàbrica fins al supermercat.

La tecnologia va sorgir d’un projecte d’investigació del Dr. Daniel Prades, del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, i que actualment és el director executiu d’estratègia de la spin-off. María Eugenia Martín n’és la directora executiva, i Peter Pfeiffer i Ismael Benito en són els enginyers químic i electrònic respectivament. La Fundació Bosch i Gimpera, per la seva part, ha acompanyat els investigadors a l’hora de crear l’empresa.

A més de l’aplicació en els aliments envasats, la tecnologia té altres usos que van des de la digitalització de qualsevol classe de sensor colorimètric, fins a l’estandardització de color en imatges digitals. Un exemple en què l’equip ja treballa és el de disposar d’imatges fiables quant a color, en l’àmbit de la dermatologia en particular i en telemedicina en general. Gràcies a aquesta aplicació, l’equip ha aconseguit recentment entrar a participar en el Programa CaixaImpulse.

A hores d’ara l’objectiu a curt termini és validar aquesta tecnologia a través d’alguna de les aplicacions en què treballa la spin-off. “Amb aquesta validació pretenem aconseguir una injecció de capital que ens permeti continuar desenvolupant la resta d’aplicacions que tenim al nostre pipeline i continuar buscant empreses interessades a llicenciar la tecnologia”, explica María Eugenia Martín, que afegeix: “Estem definint l’estratègia de finançament. Volem buscar socis que a més de capital puguin aportar valor al projecte”.