Casos d’èxit

Atles dels ocells nidificants a Barcelona

Institut Català d’Ornitologia (ICO)/Grup de Zoogeografia de l’IRBio-UB/ Ajuntament de Barcelona/Fundació Barcelona Zoo

El projecte va néixer amb la intenció de donar a conèixer la localització dels ocells que crien a Barcelona

140.000 exemplars d’ocells, de 83 espècies diferents. Aquesta és la dada que recull l’Atles dels ocells nidificants de Barcelona, realitzat per l’Institut Català d’Ornitologia (ICO) juntament amb el Grup de Zoogeografia de l’Institut de la Biodiversitat (IRBio) de la Universitat de Barcelona, i impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Barcelona Zoo. En l’Atles també hi han participat més de tres-cents voluntaris que van recollir dades de camp durant les primaveres de 2012 a 2016. El projecte va néixer amb la intenció de donar a conèixer la localització dels ocells que crien tant a la Barcelona urbana com a la resta del terme municipal, incloent-hi la part barcelonina del Parc Natural de la Serra de Collserola.

La publicació, que ja és una realitat i es pot trobar a les llibreries en tres llengües – català, castellà i anglès–, mostra la distribució, l’abundància i la situació de les aus a Barcelona. L’Atles incorpora una fitxa de cadascuna de les espècies que inclou un dibuix de l’animal sobre el fons d’un dels indrets de la ciutat on cria. Aquestes il·lustracions, obra del dibuixant Martí Franch, permeten reconèixer les diferents espècies d’ocells i situar-les en l’àmbit on viuen. La il·lustració del llibre va ser possible gràcies a una campanya de micromecenatge gestionada per la Fundació Bosch i Gimpera.

A més de donar a conèixer la difusió concreta de les espècies, quantes parelles hi ha de cadascuna i on abunden més, aquest rigorós treball permet valorar l’estat de conservació de la biodiversitat urbana en tots i cadascun dels punts de la ciutat, gràcies al paper bioindicador de les aus. Una bona gestió dels espais verds permet millorar els beneficis ambientals que repercuteixen directament en el benestar humà.

*L’Atles va rebre el Premi Prat de la Riba en el marc dels Premis Sant Jordi 2019 de l’Institut d’Estudis Catalans. Més informació

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB