Tecnologies per llicenciar

MIAR: Matriu d’Informació per a l’Anàlisi de Revistes

Avantatges

• MIAR és col·laborativa. Editors, autors i lectors poden suggerir noves revistes, aportar o compartir la informació dels registres en les xarxes socials.
  • MIAR és integradora. Ofereix també informació de la presència de la revista en repertoris d’avaluació: Segell de Qualitat FECYT, Scimago Journal Rank, CARHUS + o CIRC.
  • MIAR és transparent i està contínuament actualitzada.

Referència

UBTT0323

Isabel Durán, PhD
Email: iduran@fbg.ub.edu

Resum

Investigadors en l’àmbit de la documentació de la Universitat de Barcelona han desenvolupat la base de dades MIAR, la qual reuneix informació clau per a la identificació i l’anàlisi de revistes. Aquestes revistes s’agrupen en grans àrees científiques, subdividides a la vegada en camps acadèmics més específics. MIAR és un instrument de suport per als que han de fer tasques d’avaluació, ja que els permet disposar de dades sobre la identitat i la difusió de les revistes on es publiquen els treballs objecte d’avaluació. MIAR crea una matriu de correspondència entre les revistes, identificades pel seu ISSN, i les bases de dades i repertoris que les indexen o inclouen. A més, MIAR inclou un vincle a les webs dels editors i institucions responsables dels repertoris i fonts, sempre que es disposa del mateix.

Introducció

Els criteris quantitatius per a l’avaluació de revistes han estat un tema controvertit tant des del punt de vista dels dèficits de cobertura internacional dels índexs de citacions, com de les especificitats en l’avaluació de les humanitats i ciències socials. A diferència del que passa en les ciències experimentals, les cites com a element d’avaluació no sempre poden constituir un únic criteri determinant de qualitat per a l’avaluació d’articles en humanitats i ciències socials, cal tenir en compte altres criteris com la seva visibilitat en bases de dades.

Descripció

MIAR analitza periòdicament la presència de l’ISSN de la revista en els llistats públics oferts pels productors de bases de dades. A partir d’aquestes dades s’elabora un indicador, l’ICDS (Índex Compost de Difusió Secundària). L’ICDS és un indicador que mostra la visibilitat de la revista a diferents bases de dades científiques d’abast internacional, o, si no en repertoris d’avaluació de publicacions periòdiques. Un ICDS elevat significa que la revista està present en diferents fonts d’informació de rellevància internacional. MIAR indica en el registre de cada revista com s’ha obtingut el seu ICDS i així mateix detalla en quin grup de bases de dades, o repertoris apareix. MIAR inclou més de 40.000 revistes, per a cadascuna de les quals s’analitza la seva presència en bases de dades i com a resultat s’obté el seu ICDS.

Estat actual de Desenvolupament

MIAR està disponible per a ser utilitzada per universitats, centres de recerca, editors i autors com a instrument de suport a l’avaluació de les revistes.

Tags: Social Sciences, Cultura i experiència