Grups de recerca de la UB

VIRCONT

QUI SOM

Equip

Sota la direcció de la catedràtica Rosina Gironès Llop, el grup compta amb 2 investigadors sèniors, la Dra. Silvia Bofill-Mas i el Dr. Ayalkibet Hundesa, una responsable de qualitat i es complerta amb investigadors en formació.

Instal·lacions i equipaments

• Laboratori de bioseguretat II propi i diversos espais amb dispositius automatitzats i equips portàtils
  • Serveis computacionals en col·laboració amb Compgen (Grup de genòmica computacional UB)
  • Ús dels serveis dels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona CCiT-UB

Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística

Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona. Av. Diagonal, 643, Edifici Prevosti, planta 0, 08028 Barcelona.

Presentació

El laboratori de Virus Contaminants d’Aigua i Aliments centra la seva recerca en l’estudi de virus humans com adenovirus, poliomavirus, els virus de la Hepatitis A i E i altres bacteris i protozous que poden contaminar l’ambient, aigua i aliments i que són la causa de múltiples malalties en homes i animals.

Serveis

• Detecció, identificació, quantificació i traçabilitat de virus contaminants en:Aigua: aigües residuals, llots i biosòlids, aigües regenerades, aigües subterrànies, aigües de beguda, aigua de riu, mar i pous, plantes de tractament d’aigües

Aliments: mol·luscs bivalves, vegetals, carn i altres aliments

• Detecció d’ indicadors de contaminació fecal: bacteris, nous indicadors virals humans i altres patògens
  • Avaluació de plantes pilot/processos i aplicació de nous protocols de desinfecció per virus en aigua o indústries alimentaries
  • Control microbiològic de noves tecnologies i tractaments per a la reutilització d’aigues residuals i gestió de l’aigua en l’economia circular
  • Desenvolupament i utilització de mètodes moleculars nous i estàndards aplicats a la virologia en aigua, aliments i mostres clíniques:

– Cultius cel·lulars i microbiològics
    – Estudis genòmics (PCR, qPCR , seqüenciació NGS) i proteòmics
    – Microscopia electrònica i de fluorescència

• Estudis metagenòmics per a la caracterització de nous virus i virus emergents
  • Ensenyament, assesorament tècnic i formació de personal qualificat
  • Virus i patògens disponibles:

Hepatitis A i E (HAV, HEV)
    Poliomavirus humans: JCPyv BKPyV MCPyV
    Adenovirus
    Norovirus
    Enterovirus
    Rotavirus
    Indicadors de traçabilitat microbiana: JCPyV HAdV
    Virus específics animals: porcí, boví, oví, aviar
    E.coli
    Enterococs intestinals
    Protozous
    Altres virus humans emergents

Sectors industrials

• Salut
  • Alimentació
  • Processos industrials
  • Energia i recursos

Clients

• Generalitat de Catalunya
  • Agència Catalana de l’Aigua
  • AGBAR
  • Hydrolab Microbiologica
  • Oliver Rodés
  • OXFAM Intermon
  • Coca Cola

Activitats de transferència

Patent: “Seqüencies genòmiques d’encebadors i sonda per a la quantificació de poliomavirus bovins (BPyV) i adenovirus porcins (PAdV)” Reg #200902244; #200900596. 2009. Ministeri de Ciència i Tecnología (MICYT) Inventors: Rosa Girones llop, Ayalkibet Hundesa Gonfa, Carlos Maluquer de Motes Porta.

Publicacions rellevants

Fernandez-Cassi X, et al. Metagenomics for the study of viruses in urban sewage as a tool for public health surveillance. Sci Total Environ. 2018. 618:870-880.

Gonzales-Gustavson E, et al. 2017. Identification of sapovirus GV.2, astrovirus VA3 and novel anelloviruses in serum from patients with acute hepatitis of unknown aetiology. 2010. PLoS ONE12(10): e0185911

Rusiñol M, et al. Application of human and animal viral microbial source tracking tools in fresh and marine waters from five different geographical areas. Water Res.2014. 59:119-29.

Altres publicacions del grup

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.