Grups de recerca de la UB

Immunologia traslacional en dermatologia, al·lèrgia i inflamació crònica

Equip

Investigador principal i cap del grup:

Lluís Francesc Santamaria Babí (Professor lector d´Immunologia. Facultat de Biologia. Departament de Fisiologia i Immunologia) i consultor extern del Servei de Dermatologia de l’Hospital del Mar de Barcelona.

Biòleg per la Universitat de Barcelona, doctor en Bioquímica per la Universitat de Zürich i amb 13 anys d´experiènicia dins de la indústria farmacèutica en R+D+I de nous tractaments per malalties dermatològiques i per  inflamació crònica.

El Dr. Santamaria és membre de:

European Dermatology Forum.
Board de la European Society for Dermatological Research (ESDR) 2005-2010.
COST Action SkinBAD i Standerm.
Collegium Internationales Allergologicum.

Tot l’equip humà que intervé en la feina del grup:

Ester Ruiz (estudiant de doctorat), David Cabrerizo (tècnic) i estudiants de màster. Així mateix  es treballa conjuntament amb dermatòlegs del Servei de Dermatologia de l’Hospital del Mar, dirigit pel Dr. Ramon Pujol.

Presentació

El grup de recerca d’Immunologia traslacional en dermatologia, al·lèrgia i inflamació crònica de la Facultat de Biologia (Departament de Fisiologia i Immunologia de la Universitat de Barcelona) està situat al Parc Científic de Barcelona i està dirigit pel Dr. Lluís Francesc Santamaria Babí.

El grup estudia la resposta immunitària cutània en patologies dermatològiques utilitzant material clínic i treballa amb companyies farmacèutiques i biotecnològiques.

QUÈ FEM

Serveis

Investigació traslacional amb material clínic en col·laboració amb la indústria farmacèutica i biotecnològica.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

Farmacèutic, biotecnològic i cosmètic.

RECERCA

Línies de recerca

L’activitat de recerca del grup es centra en dos àmbits:

• La investigació biomèdica de malalties inflamatòries cròniques com la psoriasis.
  • Plataforma d´investigació traslacional amb col·laboració amb la indústria.

Des del 2009 el grup ha signat 16 contractes de col.laboració amb indústries biotecnològiques i farmacèutiques nacionals i internacionals. Durant els períodes 2010-2012 i 2014-2016 el grup ha rebut finançament de l’Institut Carlos III per a la investigació del mecanismes patològics de la psoriasis.

Projectes de recerca

• Patrones de diversificación morfológica en Homínidos: adaptación, heterocronía, ambiente (CGL2006-02170/BTE). Programa Nacional de Biodiversidad, Ciencias de la Tierra y Cambio Global. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación 2006-2010.
  • 17 Congreso de la  Sociedad Española de Antropología Física (CGL2011-14063‐E/BOS). Programa Nacional de Proyectos de Investigación Fundamental. Ministerio de Ciencia e Innovación 2011.

RESULTATS

Activitats de transferència

Contractes d´investigació amb la indústria farmacèutica i biotecnològica.

Publicacions rellevants

• Circulating CLA+ T lymphocytes as peripheral cell biomarkers in T-cell-mediated skin diseases. Ferran M, Romeu ER, Rincón C, Sagristà M, Giménez Arnau AM, Celada A, Pujol RM, Holló P, Jókai H, Santamaria-Babí LF. Exp Dermatol. 22(7):439-42 (2013).
  • Streptococcus induces circulating CLA(+) memory T-cell-dependent epidermal cell activation in psoriasis. Ferran M, Galván AB, Rincón C, Romeu ER, Sacrista M, Barboza E, Giménez-Arnau A, Celada A, Pujol RM, Santamaria-Babí LF.J Invest Dermatol. Apr; 133(4):999-1007 (2013).
  • Calcitonin gene-related peptide modulates interleukin-13 in circulating cutaneous lymphocyte-associated antigen-positive T cells in patients with atopic dermatitis. Antúnez C, Torres MJ, López S, Rodriguez-Pena R, Blanca M, Mayorga C, Santamaria-Babí LF.Br J Dermatol. 161(3):547-53 (2009).
  • Circulating CLA (+) T cells from acute and chronic psoriasis patients manifest a different activation state and correlation with disease severity and extension.
    Pont-Giralt M, Giménez-Arnau AM, Pujol RM,  Santamaria-Babí
    J Invest Dermatol.  126(1):227-8 (2006).
  • CLA (+) T cells in cutaneous diseases. Santamaria-Babí LF. Eur J Dermatol.; 14 (1):13-18

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.