Grups de recerca de la UB

Grup Foné

QUI SOM

Equip

L’equip està format per un grup interdisciplinari: filòsofs de la música, historiadors de la música i de l’art, escultors, pedagogs, psicòlegs, sonòlegs i neurocientífics.

• Magda Polo Pujadas. Doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Experta en filosofia de la música, estètica i història de la música
  • Josep Gustems Carnicer. Doctor en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. Expert en pedagogia, didàctica de la música i antropologia musical.
  • Laia Manonelles Moner. Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona. Experta en artteràpia i art contemporani.
  • Raffaele Cacciaglia. Doctor en Neurociències Cognitives i Clíniques per la Universitat de Heidelberg (Alemanya). Expert en neurociència aplicada a la música.

Col·laboradors: Martí Ruiz Carulla, Isaac Álamo, Lluïsa Ros Bouché, Nekane García Amezaga, Rafael Cañete Fernández, Carles Tardío, Juan Francisco Vidal, Nayra Garcés Torres.

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Facultat de Geografia i Història. Departament d’Història de l’Art, 5è pis, despatx 5013. C/ Montalegre, 6, 08001. Barcelona.

Presentació

El grup de recerca Foné de la Universitat de Barcelona està integrat per un equip interdisciplinari que té al so i a la música com a eixos centrals de les seves aplicacions. La ment i el cos són sensibles a la percepció dels sons, per això actualment es parla de diferents tipus de tractaments amb música i sons que tenen una finalitat terapèutica.

El grup Foné centra la seva recerca en l’anàlisi i processament del so des d’un punt de vista cerebral i emocional. Els objectius del grup són: avaluar la percepció sonora en l’àmbit terapèutic en els diferents perfils i grups d’estudi per a desenvolupar la música o creació sonora, elaborar estudis que permetin una correcta transferència en la creació sonora, i crear obres d’art i kits pedagògics per utilitzar en diferents entorns i contextos.

QUÈ FEM

Serveis

• Àmbit de la salut: oncologia i Alzheimer.
  • Àmbit de la inclusió social: malalts mentals.
  • Àmbit de la cultura: gestió cultural, exposicions, composicions per a l’audiovisual, composicions de bandes sonores.
  • Àmbit pedagògic: escoles de primària, secundària i de música.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

• Assessorament en música per a usos terapèutics i culturals.
  • Disseny de so i creació musical pel món audiovisual i expositiu.
  • Confecció de kits pedagògics: instruments Baschet.

RECERCA

Projectes de recerca

• Grup de recerca consolidat del Departament d’Història de l’art “El otro siglo XIX” HAR 2010-16328/HIST (des de 2010-fins a l’actualitat en GRACMON).
  • Grup de recerca consolidat del Departament Història de l’art “Música, tecnologia i pensament als segles XIX i XX” HAR 2011-23270 (des de 2011- fins a l’actualitat).
  • Grup de recerca consolidat d’Història de l’art “GREGA” HAR 2011-24212 (des de 2011- 2014).
  • Grup de recerca Athena Musica Gruppo di Estetica e Filosofia della musica del DAMS. Università di Bologna en el grup de recerca. (des de 2010- fins a l’actualitat).
  • Grup de recerca consolidat del Departament Història de l’art “Música, tecnologia i pensament als segles XIX i XX” SGR (des de 2011- fins a l’actualitat)
  • Grup de recerca consolidado “Arte, Arquitectura y Nuevas Materialidades“. Codi oficial HAR2014-59261-C2-1-P(des de 2014-2017).
  • Grup de recerca “La música y la escucha de la TV infantil en el ámbito iberoamericano.”IP: Amparo Porta AECID Codi: A/018075/08. 2009 a 1/1/2010.

RESULTATS

Publicacions rellevants

• Gustems, J. (ed) (2013). Creatividad y Educación Musical: actualizaciones y contextos. Barcelona: Dinsic.
  • Gustems, J. (ed) (2013). Arte y bienestar. Investigación aplicada. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Gustems, J. (coord) (2012). Música y Sonido en los audiovisuales. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Manonelles, L. “Productividades terapéuticas: La potencialidad del proceso creativo“. Revista Arte, Individuo y Sociedad, nº especial Arte en contextos de salud, 2011.
  • Manonelles, L. Processos creatius i trastorns psíquics, Publicacions de la UB, 2011.
  • Polo, M. L’estètica de la música, Editorial UOC, Barcelona, 2007.
  • Polo, M. La música de los sentimientos, 2a edición, Editum, Murcia, 2011.
  • Polo, M. “La experiencia estética como generadora de bienestar”, Arte y bienestar. Investigación aplicada (Josep Gustems ed.), Barcelona, Publicacions i Edicions UB, 2013.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.