Grups de recerca de la UB

GEAV

QUI SOM

Equip

Investigador principal: A. Andrés Pueyo, Catedràtic de Psicologia.

Col·laboradors: Santiago Redondo Illescas (Fac. Psicologia/UB); Dra. Mirentxu Corcoy Bidasolo (Fac. Dret/UB), Dr. J. Achotegui Loizate (Fac. Psicologia/UB),  Dr. J. Nieva Fenoll (Fac. Dret/UB); Dra. K. Arbach Lucioni (Univ. Nacional de Cordoba, Argentina); Dr. Jay Signh (Ministerio de Sanidad/Zurich); Lcd. Ana Martinez Catena (predoctoral/UB); Lcd. Thuy Ngyuen (predoctoral/UB); Lcd. David Cuaresma (predoctoral/UB); Lcd. Marian Martinez (predoctoral/UB); Lcd. David Ferez  (predoctoral/UB); Lcd.  Marta Ferrer (Generalitat de Catalunya); Lcd. Manel Capdevila (Generalitat de Catalunya); Lcd. Jesus Martinez (Generalitat de Catalunya).

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Departament de Personalitat, Facultat de Psicologia. Campus Mundet, Passeig del Vall Hebron 171, 08035 Barcelona. Tel. 93 312 51 32

www.ub.edu/geav

Presentació

El Grup d’Estudis Avançats en Violència (GEAV) de la Universitat de Barcelona té com a finalitat aprofundir en els fenòmens violents que actualment constitueixen un greu problema social. La realitat de la violència de gènere, familiar, laboral i d’altres menys freqüents com la violència sexual, demanen solucions professionals eficients i és en aquesta dimensió aplicada que el GEAV desenvolupa estratègies de prevenció i gestió del risc de violència per al seu ús en entorns de seguretat, penitenciaris, sòcio-sanitaris, etc… mitjançant tècniques de valoració i predicció del risc de violència aptes per aquells àmbits professionals que s’ocupen de la prevenció i control del comportament violent. El grup també fa tasques de consultoria per aquelles organitzacions o entitats que tenen una acció professional en aquestes temàtiques.

El grup està constituït per psicòlegs, criminòlegs, juristes i experts en intervenció social. Estan ubicats al Departament de Personalitat de la Facultat de Psicologia de la UB (Campus Mundet) i participen en projectes de recerca internacionals i nacionals, col·laboren amb entitats públiques espanyoles i d’altres països en les temàtiques relacionades amb la delinqüència, la criminalitat i la violència.

QUÈ FEM

Serveis

• Disseny i implementació de tècniques i protocols de prevenció de violència. En concret la seva especialitat és la de dissenyar instruments de valoració de risc de violència en contexts penitenciaris, de violència de gènere i juvenils.
  • Desenvolupament de programes de tractament de persones que tenen comportament agressius i violents en entorns assistencials i jurídics.
  • Assessorament a organismes internacionals i nacionals per la prevenció de la violència juvenil als governs de països com Mèxic i Colòmbia. També han assessorat a la Policia Nacional i Guardia Civil d’Espanya.
  • Durant més de 10 anys varen ser assessors de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya en relació a la formació i selecció de estudiants i aspirants a Mossos d’Esquadra.
  • Poden oferir plans de prevenció de violència en entorns laborals.

PER A QUI TREBALLEM

Clients

• Institut Català de les Dones.
  • Ministeri de l’Interior del Govern d’Espanya (Policia Nacional, Guàrdia Civil i Secretaria de Presons).
  • Institut de Seguretat Pública de Catalunya.
  • Ajuntament i Consorci de Serveis Sanitaris i Social de Barcelona

RECERCA

Projectes de recerca

• Valoració del risc de violència i la perillositat en la predicció de la reincidència criminal (2010 -2012). Ministerio de Ciencia e Innovación. (Andrés-Pueyo, A. IP)
  • Delinqüència violenta: programes de prevenció, tractament i predicció (2006-2009). Programa Nacional de ciencias sociales, económicas y jurídicas. Ministerio de Educación y Ciencia. SEJ2005-09170-C04-01/PSIC. (Santiago Redondo Illescas, IP).
  • Elaboració i disseny del RVD-BCN (2010-2011). Ajuntament, Institut Català de les dones i Consorci Sociosanitari de Barcelona. (A. Andrés-Pueyo-IP).

RESULTATS

Activitat de transferència

• Assessoria i consultoria a:
    • Policia Nacional i Guàrdia Civil de l’Estat espanyol
    • Mossos d’esquadra de Catalunya
    • Ministeri de Sanitat del Govern d’Espanya
    • Ministeri de l’Interior del Govern d’Espanya
    • Observatori Internacional de Justícia Juvenil
  • RISCANVI: protocol múltiple de valoració de risc de reincidència violenta per a les presons catalanes.
  • RVD-BCN: protocol de valoració de risc de violència contra les dones de l’Ajuntament de Barcelona, del Consorci Sociosanitari de Barcelona i de l’Institut Català de les Dones.

Publicacions rellevants

• Arbach-Lucioni,K.; Andres-Pueyo,A.; Pomarol-Clotet, E.; Gomar-Soñes, J. (2011) Predicting violence in psychiatric inpatients: a prospective study with the HCR-20 violence risk assessment scheme. The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology.1-20.
  • Andrés-Pueyo, A. (2013). Delincuencia sexual, trastorno mental y peligrosidad. Revista Española de Medicina Legal 39.1: 1-2.
  • Gallardo, D., Maydeu, A., Andrés-Pueyo, A. (2013) MAOA genotype, social exclusion and aggression: an experimental test of a gene–environment interaction. Genes Brain and Behavior, 12(1):140-145

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.