Grups de recerca de la UB

ERAAUB

QUI SOM

Equip

• Director: Miguel Ángel Cau Ontiveros (ICREA Research Professor, Universitat de Barcelona).
  • Membres del grup i col·laboradors: Mª. Gurt, F. Tuseu, G. Ripoll, P. Reynolds, A.M. Rauret, J. Mestres, E. Tsantini, V. Martínez, C. Mas, B. Vallori, L. Fantuzzi, F. Inserra, J. Riutort, M. Valls, A. López, G. Montana, I. Iliopoulos, M. Orfila, P. Padrós, E. Gurrí, R. Sala, M. Bonifay. Altres col·laboradors habituals en funció de les tasques a realitzar.

Instal·lacions i equipaments

L’ERAAUB disposa de la infraestructura necessària per la caracterització arqueomètrica de materials, així com per les prospeccions i excavacions arqueològiques. L’ERAAUB disposa a més de les infraestructures dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB), i del laboratori d’arqueologia i arqueometria del departament de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia.

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Departament de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia. Facultat de Geografia i Història. C/ Montalegre 6-8, 08001 Barcelona.

Web: www.eraaub.com
Contacte: Miguel Ángel Cau Ontiveros,
E-mail: macau@ub.edu
Telèfon: +34934037534

Presentació

L’Equip de Recerca Arqueològica i Arqueomètrica de la Universitat de Barcelona (ERAAUB) és un Grup de Recerca Consolidat (SGR2009-1173) reconegut per la Generalitat de Catalunya oficialment des de 1995 que es dedica a l’arqueologia i l’arqueometria. El grup té com a objectiu el desenvolupament, l’experimentació i l’aplicació de noves tecnologies en el camp de l’arqueologia amb una vocació transversal del coneixement. Des de la seva creació ha fet un esforç per incorporar l’arqueometria a la recerca arqueològica catalana, essent pioner en el desenvolupament d’aquesta disciplina. L’ERAAUB és un laboratori de referència sobre estudis arqueomètrics de ceràmica antiga, essent  la seva base de dades analítiques una de les més importants d’Europa. El grup també es dedica a la investigació històrico-arqueològica posant l’èmfasi en el canvi social en les societats complexes de l’Antiguitat, i en particular en la transició entre món romà i món medieval, amb l’estudi de materials d’arreu de la Mediterrània i excavacions arqueològiques en conjunts monumentals com la ciutat romana de Pollentia (Alcudia, Mallorca), Clunia (Peñalba de Castro, Burgos), les esglésies de Terrassa, la basílica de San Severo (Ravenna, Itàlia) (World Heritage Site), o els conjunts paleocristians de Illa del Rei (Menorca) o Son Peretó (Mallorca), així com en la ciutat de Termez (Uzbekistán) amb la missió catalano-uzbeka.

QUÈ FEM

Serveis

• Caracterització arqueomètrica de ceràmiques arqueològiques: anàlisis fisico-químiques per fluorescència de raigs X; anàlisis mineralògiques per difracció de raigs X; anàlisis petrogràfiques per microscòpia òptica de polarització; microscòpia electrònica de rastreig.
  • Estudi de matèries primeres per a la producció ceràmica.
  • Estudi de pintures murals i morters de construcció.
  • Estudis etnoarqueològics d’activitats tradicionals.
  • Estudi dels residus orgànics continguts en la ceràmica i en els sòls arqueològics.
  • Datacions radiocarbòniques.
  • Anàlisi de residus orgànics per conèixer les substàncies contingudes en ceràmiques i dipòsits (normalment amb cromatografia de gasos).
  • Anàlisis de sols per determinar activitats (spot analysis).
  • Excavacions arqueològiques.
  • Prospeccions arqueològiques.
  • Prospeccions geofísiques.
  • Estudis d’antropologia física i arqueologia funerària.
  • Dibuix de materials arqueològics.
  • Planimetries d’excavació amb Autocad
  • Estudi arqueològic de conjunts ceràmics.
  • Assessorament en la reproducció de materials antics.

PER A QUI TREBALLEM

Clients

Generalitat de Catalunya; Museu d’Arqueologia de Catalunya;  Museu d’Arqueologia d’Alacant; Museu de Balaguer; Ajuntament de Barcelona; ACTIUM; Consell de Mallorca; Consell Insular de Menorca; ADUNA PROEXA; Ajuntament de Manacor; Institut Municipal Progrés i Cultura; Ciudad de Ceuta; Ajuntament de Calvià; ACCIONA S.L.; Instituto Arqueológico Alemán; University of Cambridge; Laboratoire d’Archéologie Médiévale Méditerranéenne; Ministerio de Cultura; Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales; McDonald; Institute for Archeological Research.

RECERCA

Projectes de recerca

• Production, trade and consumption of food in Late Antiquity (PROFOLANT), PIEF-GA-2009-235863, 7th Framework Programme, People, Marie Curie actions, IEF, European Comission, 2009-2011. Investigador/a Principal: Miguel Ángel Cau Ontiveros.
  • Social and environmental transitions: Simulating the past to understand human behavior (SimulPast). Entitat: (Programa Consolider-Ingenio 2010). 2010 – 2013. Ministerio de Ciencia e Innovación. Subdirección General de Proyectos de Investigación.// Ref. Ingenio (CSD 2010-00034). IP: Dr. Marco Madela (Dr. Josep Mª Gurt i Esparraguera)
  • GEOPRO: Integrating Geochemical and Mineralogical Techniques: A new approach to raw materials and Archaeological ceramic provenance, TMR Network, European Commision, 1998-2002. Investigador principal: P.M. Day

RESULTATS

Activitats de transferència

L’ERAAUB té àmplia experiència en transferència a partir de recerca per contracte amb nombroses institucions nacionals i estrangeres.

Publicacions rellevants

• Cau, M.A. and Mas, C. (2013), Tracing settlement patterns in late antique Mallorca (Balearics Islands): a field survey in the eastern territories, Hortus Artium Medievalium 19: 209-227.
  • Pecci, A., Cau, M.A., Garnier, N. (2013) , Identifying wine and oil production: analysis of residues from Roman and Late Antique plastered vats, Journal of Archaeological Science 40: 4491-4498.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.