Grups de recerca de la UB

Col·loides

Equip

Investigador principal: Dr. Joan Estelrich, Catedràtic d’Universitat.

El grup consta actualment d’un professor titular, un investigador postdoctoral i un investigador pre-doctoral, a més d’un estudiant de Màster.

Instal·lacions i equipaments

El grup disposa de laboratoris bàsics de recerca al Departament de Fisicoquímica, així com equipaments d’espectroscòpia de correlació fotònica, HPLC, espectrofotòmetres, espectrofluorímetres, i té accés als serveis de microscòpia electrònica, termogravimetria i magnetització.

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Departament de Fisicoquímica, Facultat de Farmàcia, Av. Joan XXIII, s/n, 08028 Barcelona.

Presentació

Des de 1990, el grup de recerca Col·loides centra la seva recerca en el camp de les dispersions col·loïdals, centrant-se en els col·loides d’associació, tant en formes agregades com no agregades. El grup també ha treballat amb dissolucions de macromolècules com proteïnes i pèptids, i en l’actualitat desenvolupa nanosistemes lipídics i magnètics amb aplicacions biomèdiques.

El grup pertany a l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la Universitat de Barcelona (IN2UB), al Grupo Español de Coloides e Interficies, així com a la xarxa temàtica COLINTER.

Entre els objectius principals del grup està el de difondre el coneixement generat pel grup entre els sectors que hi estiguin interessats com ara l’agroalimentari, el farmacèutic, el biotecnològic o d’altres.

QUÈ FEM

Serveis

S’ofereix assessorament cientificotècnic, i realització d’estudis sobre:

• Nanoencapsulació d’actius per a aplicacions tòpiques, orals o endovenoses.
  • Funcionalització de liposomes i altres sistemes nanoestructurats.
  • Desenvolupament de sistemes d’alliberament modificada de fàrmacs, determinació de la capacitat d’encapsulació i determinació de perfils d’alliberament.
  • Desenvolupament de sistemes col·loïdals (liposomes, bicel·les, micel·les) amb aplicacions biomèdiques.
  • Desenvolupament de sistemes col·loïdals (liposomes, bicel·les, micel·les) amb aplicacions cosmètiques.
  • Desenvolupament de nanosistemes magnètics (ferrofluids i magnetoliposomes)
  • Estudis de biodistribució d’actius encapsulats en nanosistemes magnètics mitjançant direccionament magnètic.
  • Estudi d’estabilitat de sistemes col·loïdals.
  • Determinació de la grandària de partícula.
  • Determinació del potencial zeta.
  • Determinació de l’osmolalitat (aigües, dissolucions aquoses, etc.).

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

• Indústria Farmacèutica
  • Indústria Cosmètica
  • Indústria Química
  • Biotecnologia / Biomedicina
  • Alimentació

Clients

Hoechst, derypol, San Miguel, Labiana, Cenavisa, S.A., KAS

RECERCA

Activitat de Recerca

• Nanopartículas magnéticas blandas con aplicaciones biomédicas. (MAT2009-13155-C04-03). Años: 2010 – 2012. Investigador Principal: Joan Estelrich Latràs.
  • Propiedades eléctricas, dinámicas y estructurales de liposomas y magnetoliposomas (MAT2006-12918-C05-05). Años: 2007 – 2009. Investigador Principal: Joan Estelrich Latràs.
  • Liposomas: Modelo de nuevas estructuras coloidales (MAT2003-08356-C04-03). Años: 2004 – 2006. Investigador Principal: Joan Estelrich Latràs
  • Interacción del péptido b-amiloide con tensioactivos y liposomas. Sistemas y mecanismos de estabilización de las conformaciones no tóxicas (FIS  00/1121). Años: 2000 – 2003. Investigador Principal: Joan Estelrich Latràs.

RESULTATS

Activitats de transferència

Desenvolupament de formulacions liposomals a gran escala per a ús veterinari.

Publicacions més rellevants

Sabaté, R., Barnadas Rodríguez, R., Fernández-Callejas, J., Hidalgo-Alvarez, R., Estelrich, J. “Preparation and characterization of extruded magnetoliposomes” International Journal of Pharmaceutics, 347, 156-162 (2008).

García-Jimeno, S., Escribano, E., Queralt, J., Estelrich, J. “Magnetoliposomes prepared by reverse-phase followed by sequential extrusion: Characterization and possibilities in the treatment of inflammation” International Journal of Pharmaceutics, 405, 181-187 (2011).

Ramos, J., Imaz, A., Callejas-Fernández, J., Barbosa-Barros, L., Estelrich, J., Quesada-Pérez, M., Forcada, J. “Soft nanoparticles (thermo-responsive nanogels and bicelles) with biotechnological applications: from synthesis to simulation through colloidal characterization” Soft Matter, 7, 5067-5082 (2011)

Trujillo-Romero, C. J., García-Jimeno, S., Vera, A., Leija, L., Estelrich, J. “Using nanoparticles for enhancing the focusing effect of an external waveguide applicator for oncology hyperthermia: Evaluation in muscle and tumor phantoms”. Progress in Electromagnetic Research (2011) En premsa.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.