Grups de recerca de la UB

Caracterització de nous Microorganismes d’Origen Antàrtic

Equip

• Investigadora principal: Mª Elena Mercadé Gil
  • Núria Bozal de Febrer
  • Mª Jesús Montes
  • Carla Pérez-Cruz

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Facultat de Farmàcia,  Departament Microbiologia i Parasitologia Clínica. Av. Joan XXIII s/n,  08028 Barcelona.

Presentació

El grup de recerca de Caracterització de nous microorganismes d’origen Antàrtic del Departament de Microbiologia i Parasitologia Sanitàries de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, té més de 20 anys d’experiència en la  caracterització  de microorganismes aïllats de mostres de l’Antàrtida.

Els seus treballs de recerca han  permès  descriure  8  noves  espècies  bacterianes  i  fúngiques adaptades  al  fred.  Actualment  el  grup  està  centrat en gran part en  la caracterització  i  l’anàlisi  del  material  extracel·lular  i  biopolímers produïts  pels microorganismes antàrtics,  i per  les seves  potencials aplicacions en salut i cosmètica.

Els objectius i les línies de recerca del grup són els següents:

• Estudi de biopolímers i matrius extracel·lulars produïdes per bacteris antàrtics: caracterització estructural, química i aplicacions.
  • Estudi de vesícules de membrana bacterianes a nivell estructural i funcional.
  • Estudi de noves estructures citoplàsmiques bacterianes per TEM, Crio-TEM i tomografia.
  • Caracterització de nous compostos en bacteris antàrtics.

QUÈ FEM

Serveis

• Descobriment i caracterització d’ingredients i principis actius per a la indústria farmacèutica i cosmètica.
  • Obtenció, caracterització i optimització de la producció de biopolímers d’origen bacterià.
  • Aplicació cosmètica de biopolímers obtinguts de bacteris d’origen antàrtic.
  • Estudis microbiològics i d’estabilitat de preparats d’ús en Microbiologia Clínica, indústria cosmètica, alimentària i farmacèutica.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

Ingeniería Industrial en el sector de sensórica para Biomedicina, Ingeniería Electrónica y Óptica.

Clients

Lipotec; Deltalab.

RECERCA

Projectes de recerca

• Fisicoquímica i estructuració vesicular de lípids i biopolímers bacterians (Gen. de Catalunya 2005SGR00066, 2009SGR1212, 2014SGR01325 (CSIC-UB).).
  • Biocatalitzadors per la producció d’emulsionants polimèrics: optimització del sistema i desenvolupament de nous productes (MICINN CTQ2007-60749/PPQ)
  • Obtenció d’emulsionants polimèrics de nova generació
    (MICINN, CTQ2010- 21183-C02-01/PPQ).
  • Nous bioproductes per nous reptes: desenvolupament de biomaterials mitjançant estratègies microbianes i enzimàtiques (MINECO, CTQ2014-59632-R).
  • Obtenció de biopolímers bacterians
    (col·laboració amb empreses FBG305530- FBG305942, FBG306978, FBG307601, FBG307602, FBG307603).
  • Disseny, estudi i producció de medis de transport per Microbiologia clínica ( FBG307601, FBG308016, FBG307626, FBG307653)

RESULTATS

Activitats de transferència

El grup de recerca col·labora, des de fa més de 15 anys, amb companyies del sector farmacèutic i cosmètic, proporcionant serveis i recerca a mida en l’àmbit de microbiologia i obtenció de productes derivats de bacteris. És autor de 9 patents de producte i de procés en el camp de la microbiologia i aplicacions farmacèutica i cosmètica.

Publicacions rellevants

• Carrión, O.; Curson, A.R.J.; Kumaresan, D.; Fu, Y.; Lang, A.S.; Mercadé, E. & Todd, J.D. A novel pathway producing dimethylsulphide in bacteria is widespread in soil environments. Nature Communications; (2015)
  • Delgado L., Martínez G., López-Iglesias C., Mercadé E. Cryo-electron tomography of plunge-frozen whole bacteria and vitreous sections to analyze the recently described bacterial cytoplasmic structure, the Stack. Journal of Structural Biology (2015)
  • Carrión, O., Delgado, L and Mercadé E. New emulsifying and cryoprotective exopolysaccharide from Antarctic Pseudomonas sp. ID1. Carbohydrate Polymers (2015)
  • Pérez-Cruz, C.; Delgado, L.; López-Iglesias, C.; Mercade, E. Outer-Inner Membrane Vesicles Naturally Secreted by Gram-Negative Pathogenic Bacteria; PLoS ONE (2015)
  • Figuerola, B.;, Sala-Comorera, L.; Angulo-Preckler, C.; Vázquez, J.; Jesús Montes, M.; García-Aljaro, C.; Mercadé, E.; Blanch, AR.; Avila, C. Antimicrobial activity of Antarctic bryozoans: an ecological perspective with potential for clinical applications. Marine Environmental Research (2014)
  • Pérez-Cruz, C.; Carrión, O.; Delgado, L.; Martinez, G.; López-Iglesias, C.; Mercade, E. A new type of outer membrane vesicles produced by the Gram-negative bacterium Shewanella vesiculosa M7T: implications for DNA content. Applied and Environmental Microbiology (2013)Delgado,L.; Carrión,O.; Martinez, G.; López-Iglesias, C.; Mercadé, E.  The Stacks: a new bacterial structure analyzed in the Antarctic bacterium Pseudomonas deceptionensis M1 T by transmission electron microscopy and tomography; PLoS One (2013)
  • Carrión, O.; Miñana-Galbis, D.; Montes, M. J.; Mercade, E. Pseudomonas deceptionensis sp. nov., a psychrotolerant bacterium from the Antarctic  Int J. Syst. Evol. Microbiol. (2011)
  • Frias, A., Manresa, A., de Oliveira, E., López-Iglesias, C. and Mercade, E. Membrane vesicles: a common feature in the extracelluar matter of cold-adapted Antarctic bacteria. Ecology. 59:476-486 (2010)

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.