@urGENTestimar_bot, una eina de conversa de FiraTàrrega 2017 per a la recerca i la creació artística

El xat de conversa digital @urGENTestimar_bot és la part digital visible d’un projecte de ciència ciutadana que neix amb la voluntat d’explorar la fortalesa del teixit social gràcies a la participació activa i imprescindible de la ciutadania en el procés de la recerca. @urGENTestimar_bot és un xatbot, un programa informàtic, en aquest cas introduït al servei de missatgeria per mòbil Telegram, dissenyat per simular una conversa entre individus a internet. Aquesta eina, que ofereix la possibilitat de participar en una conversa a partir de preguntes formulades per habitants de Tàrrega, es presentarà en el marc de l’acte inaugural de FiraTàrrega 2017. El projecte urGENTestimar ha estat realitzat per l’artista Ada Vilaró i per l’investigador de la Universitat de Barcelona Josep Perelló. També hi han participat els investigadors de la UB Santi Seguí i Guillem Pascual (DataScience@UB), i Julian Vicens, Anna Cigarini i Isabelle Bonhoure (OpenSystemsUB).

Les preguntes llançades en aquest xat van ser recollides durant tallers de cocreació en què els participants van poder expressar les seves inquietuds en relació amb qüestions com ara cuidar els altres, cuidar-nos a nosaltres mateixos, la salut, el futur i l’esperança, així com sobre altres temes d’actualitat com ara l’habitatge, l’alimentació o la repartició d’altres recursos. Amb aquesta iniciativa es pretén, doncs, reivindicar la urgència d’estimar i de posar-nos en relació amb l’altre. En aquest sentit, l’eina proposa a les persones que hi participen una experiència en la qual es veuen interpel·lades per les inquietuds de la resta i en què també poden interactuar a través de jocs col·lectius. Els participants també poden enriquir les converses proposant noves preguntes, i convertir-se així en actors més implicats.

Els resultats de la conversa plantegen una nova recerca sobre el comportament humà, en la qual els participants seran conscients d’estar-hi participant i també de ser-ne actors, tal com ho planteja la ciència ciutadana. Aquesta és doncs una iniciativa inèdita que, amb la intenció de generar nous públics, fa un innovador ús social de les noves tecnologies en l’àmbit cultural, ja que permet de participar en una acció col·lectiva per a la millora social des del propi mòbil. Per participar-hi només cal fer la cerca @urGENTestimar_bot en l’aplicació de xat Telegram.

Aquest projecte tindrà a més un valor artístic, ja que les respostes es podran veure en l’acte inaugural de l’edició d’aquest any de FiraTàrrega, un dels principals festivals d’arts de carrer d’Europa. Concretament, urGENTestimar es podrà visualitzar els dies 7 i 8 de setembre a la plaça de Tàrrega, en una acció presencial de 40 hores de durada que serà el tret de sortida de la FiraTàrrega 2017.

urGENTestimar és una coproducció de FiraTàrrega, el Festival de Creació Contemporània Escena Poblenou i OpenSystems de la Universitat de Barcelona.