La Universitat de Barcelona és la primera universitat de l’Estat en sol·licituds de patents europees

La UB és la primera universitat de l’estat espanyol pel que fa al nombre de sol·licituds de patents europees presentades, segons l’informe de l’Oficina Europea de Patents (OEP) publicat aquesta setmana. Aquesta fita coincideix amb el trentè aniversari de les primeres patents gestionades per la Universitat de Barcelona, primer a través del Centre de Patents i més endavant juntament amb la Fundació Bosch i Gimpera.

Les dades de l’OEP situen la Universitat de Barcelona en la tercera posició pel que fa a sol·licituds de patents entre les empreses i institucions. En primer lloc destaquen el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), amb 61 sol·licituds; la farmacèutica Esteve, amb 33, i després la Universitat de Barcelona i la Fundació Tecnalia Research & Innovation, amb 17. A continuació hi ha Repsol, amb 16 sol·licituds; Seat i Telefónica, amb 14, i la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut Ciències Fotòniques, amb 13.

Per sectors, la distribució de les patents sol·licitades per la Universitat de Barcelona a l’OEP ha estat la següent: set del sector químic i farmacèutic; sis del sector de l’electrònica i els sensors; tres del sector de les tecnologies de la informació i la comunicació, i una del sector de l’òptica i la instrumentació. Pel que fa a les facultats, encapçala el rànquing la Facultat de Física, amb set sol·licituds, seguida per la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, amb cinc; per la Facultat de Psicologia, amb tres, i per la Facultat de Química, amb dues.

L’any 1989 la Universitat de Barcelona va començar a gestionar la protecció per patent dels resultats de la recerca duta a terme a la Universitat. Des d’aleshores s’ha arribat a una xifra acumulada que supera el miler de sol·licituds de patents presentades. L’exercici 2018 es va tancar amb un total de 28 sol·licituds de patents, entre prioritàries i extensions internacionals.

Durant aquests trenta anys s’han signat gairebé 150 acords de llicències, que han permès transferir un gran nombre de tecnologies de la Universitat de Barcelona al sector industrial. Per altra banda, la llicència de tecnologies també ha permès crear 23 empreses derivades, o spin-offs, participades per la UB, com ara Biocontrol, Bluephage, Colorsensing o Iproteos. Només des del 2004, les llicències de tecnologies han generat per a la Universitat de Barcelona un retorn de més de 3,2 milions d’euros.