La UB publica un catàleg de models experimentals per promoure la transferència

Els models biomèdics experimentals són clau per avançar en l’estudi de malalties i en els seus tractaments. Avui dia són àmpliament utilitzats per la majoria d’empreses farmacèutiques, start-ups del sector de la salut i les ciències de la vida i laboratoris d’R+D de les universitats d’arreu del món.

A través d’aquests models és possible realitzar proves d’eficàcia i seguretat de diversos compostos sense posar en risc cap ésser humà; a més, permeten estudiar els factors que contribueixen al desenvolupament d’una malaltia, les seves diferents fases i evolució o la cerca i validació de noves dianes i rutes terapèutiques.

Amb l’objectiu de promoure la transferència de la gran varietat de models experimentals desenvolupats per investigadors de la Universitat de Barcelona, la Fundació Bosch i Gimpera ha recollit alguns d’aquests models en la primera edició del Catàleg de Models Preclínics en Investigació Biomèdica. El catàleg pretén ser una eina de cerca i identificació del model experimental d’interès en funció de la malaltia o del procés que es vulgui estudiar, i s’anirà actualitzant periòdicament per tal d’ampliar l’oferta dels models disponibles a mesura que avanci el coneixement a la universitat. S’hi poden trobar tant models basats en cultius cel·lulars (in vitro i ex vivo) com models animals (in vivo). En el catàleg també es donen a conèixer dos grups de recerca de la Universitat de Barcelona especialitzats en la generació de nous models experimentals: Celltec-UB i Ceremet.

L’ús de models experimentals ofereix grans avantatges que permeten estudiar noves teràpies amb un valor predictiu molt alt i sense posar en risc cap ésser humà. Un exemple recent i cas d’èxit de transferència d’un model experimental el trobem en el descobriment de la implicació del tabac en la manca d’efectivitat del fàrmac Nintedabid, utilitzat en el tractament de l’adenocarcinoma pulmonar. L’ús d’uns models preclínics desenvolupats pel grup de recerca dirigit pel Dr. Jordi Alcaraz, del Departament de Biomedicina de la Universitat de Barcelona, va permetre identificar els mecanismes moleculars implicats en la manca d’efectivitat del fàrmac. En l’estudi hi van col·laborar científics de la Universitat de Barcelona, l’Hospital Clínic i Boehringer Ingelheim, i el descobriment va ser publicat a la revista Cancer Research.

Enllaç al Catàleg de Models Preclínics en Investigació Biomèdica