La UB participa en un ambiciós consorci per dissenyar fàrmacs que potenciïn la resposta immunitària contra el càncer

La immunoteràpia oncològica és un tipus de tractament que estimula les defenses naturals del cos per tal de combatre el càncer. Tot i que es tracta d’una de les estratègies més prometedores contra aquesta malaltia, la seva taxa d’èxit no supera el 25 per cent. Un nou consorci en el qual participa la Universitat de Barcelona a través de la seva oficina de transferència de tecnologia, la Fundació Bosch i Gimpera (UB-FBG), desenvoluparà nous compostos contra algunes de les vies mitjançant les quals les cèl·lules tumorals evadeixen l’acció del sistema immunitari i de la immunoteràpia. Aquesta innovadora investigació avaluarà la potencial sinergia entre aquests compostos, que serviran per tractar la majoria dels tumors sòlids, especialment aquells en fases avançades i que han estat resistents als tractaments actuals.

El projecte té un pressupost total que supera els 2.500.000 euros i forma part de la convocatòria Retos Colaboración del Ministeri de Ciència i Innovació, l’objectiu del qual és finançar projectes realitzats en cooperació entre empreses i organismes de recerca. El consorci està liderat per Palobiofarma, primera empresa espanyola a sotmetre una immunoteràpia contra el càncer a assaigs clínics i, a més de la UB-FBG, hi participen Medibiofarma, la Universitat de Santiago de Compostel·la i l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

El projecte se centrarà a investigar sobre tres prometedores dianes terapèutiques relacionades amb la inflamació tumoral. L’objectiu és dissenyar i sintetitzar noves molècules que permetin modular l’enzim ADAR1, vinculat amb la progressió de la malaltia i la inflamació dins el microambient tumoral, i el transport d’adenosina, una molècula de senyalització endògena que té un paper important en la inflamació i la resposta immunitària. Les dues dianes tenen mecanismes d’acció que són convergents i que poden suposar un important avenç en el tractament basat en immunoteràpia. La recerca sobre la tercera diana terapèutica del projecte se centrarà en les prostaglandines, mediadors de la inflamació aguda i que també funcionen en la transició i el manteniment de la inflamació crònica, que és la base de diverses malalties com el càncer.

Dianes implicades en l’evasió immunitària de les cèl·lules tumorals

Les empreses que formen part del projecte generaran diferents molècules per modular l’activitat de les dianes terapèutiques, i a partir dels models cel·lulars i tumorals desenvolupats pel grup de recerca en Farmacologia Molecular i Teràpies Experimentals (MPET) de la UB se’n determinaran els nivells de sensibilitat i d’especificitat fins a seleccionar els millors candidats. Aquest laboratori és un dels referents mundials en l’estudi dels transportadors de l’adenosina, com el transportador ENT1 humà (hENT1), del qual recentment s’han publicat les estructures cristal·lines, és a dir, la forma sòlida de com s’ordenen els seus àtoms. “És excepcional disposar de l’estructura d’un transportador integral de membrana humà directament a través dels seus cristalls i no de models computacionals. Aquest avenç obre una finestra d’oportunitat excepcional per desenvolupar química mèdica d’última generació contra una diana fonamental implicada en els mecanismes d’evasió immunitària per part de les cèl·lules cancerígenes”, explica Marçal Pastor-Anglada, líder del grup MPET i membre de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB) i de l’Institut de Recerca de Sant Joan de Déu (IRSJD).

Després de superar els estudis biològics in vitro i in vivo per avaluar l’eficàcia i la toxicitat de les molècules candidates, l’última fase del projecte culminarà en el desenvolupament preclínic i les deixarà llestes per a la seva entrada en fase clínica I, és a dir, per provar-les en voluntaris sans i en pacients amb càncer. A més, els investigadors del consorci també analitzaran els efectes resultants de combinar la modulació de les tres dianes, que permetria complementar les teràpies immunològiques actuals, atacant diverses de les vies d’escapament dels fàrmacs immunooncològics actuals.

El projecte “Descobriment i desenvolupament de nous tractaments immunooncològics”, liderat per Palobiofarma, SL, amb número d’expedient RTC-2019-006865-1, ha estat finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació – Agència Estatal de Recerca dins el subprograma Retos Colaboración, convocatòria 2019, del Programa Estatal de Recerca, Desenvolupament i Innovació Orientada als Reptes de la Societat, en el marc del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació 2017-2020. El projecte està cofinançat per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) amb l’objectiu de promoure el desenvolupament tecnològic, la innovació i una recerca de qualitat.