La UB lidera la construcció d’un microscopi de butxaca d’alta resolució

Un equip internacional liderat per investigadors de la Universitat de Barcelona ha creat el microscopi d’alta resolució més petit i econòmic que existeix fins ara. Per construir-lo, els experts han desenvolupat uns nous nano-LED que actuen com a font d’il·luminació i que determinen la resolució del microscopi sense necessitat d’utilitzar lents. L’equip ha impulsat una start-up i ha començat un nou projecte europeu per portar aquesta tecnologia al mercat.

En el marc del projecte europeu ChipScope, l’equip de recerca ha desenvolupat un nou tipus de microscopi òptic d’alta resolució i de la mida d’un xip. Aquest microscopi, basat en nano-LED de 200 nm, permetria observar alguns virus i diversos processos cel·lulars en temps real i sense els inconvenients de les tècniques d’alta resolució actuals. El prototip s’ha desenvolupat a un preu de prop de 1.500 euros, però aquest cost es pot reduir a unes poques desenes d’euros quan es produeixi a gran escala, ja que es basa completament en tecnologies microelectròniques convencionals.

ChipScope s’ha plantejat una forma de microscòpia diferent de la convencional, en què la resolució depèn de la mida de la font d’il·luminació i no pas del sistema de detecció. És a dir, en lloc d’una sola font de llum —com tenen els microscopis convencionals—, s’han utilitzat milions de fonts de llum en miniatura. «El repte tecnològic ha estat desenvolupar nano-LED de 200 nm ordenats formant una matriu. La seva activació seqüencial i independent permet determinar la posició de l’objecte observat i seguir-lo en temps real», explica Ángel Diéguez, coordinador del projecte i professor del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica i membre de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la Universitat de Barcelona (IN2UB). Amb aquesta recerca s’ha pogut demostrar que aquesta nova forma de microscòpia funciona i ofereix una resolució que depèn principalment de la mida dels LED utilitzats.

El nou microscopi s’ha testat amb diverses mostres, a partir de les quals s’han captat imatges cel·lulars de fibrosi pulmonar idiopàtica (IPF), una patologia crònica pulmonar relacionada amb l’edat que afecta els humans i causa mig milió de morts cada any.

ChipScope s’ha desenvolupat al llarg de quatre anys i s’ha finançat amb 3,75 milions d’euros dins de la convocatòria europea Future and Emerging Technologies (FET Open) que la UB, a través de la seva oficina de transferència de coneixement la Fundació Bosch i Gimpera, en va gestionar. En el projecte, a més de la Universitat de Barcelona, hi han participat la Universitat Tècnica Carolo Wilhelmina de Brunsvic (Alemanya), la Universitat Tor Vergata de Roma, l’empresa Expert Ymaging (Barcelona), l’Institut Austríac de Tecnologia, la Universitat Mèdica de Viena i la Fundació Suïssa per a la Recerca en Microtecnologia.

Més informació a la web de la UB