Transferència de coneixement i de tecnologia per fer front a la covid-19

La Fundació Bosch i Gimpera, OTRI de la Universitat de Barcelona (UB), continua oferint les seves tasques de gestió, promoció i assessorament de manera telemàtica perquè la transferència de coneixement i de tecnologia sigui una peça clau en la lluita contra la covid-19 i per posar sobre el mapa les conseqüències i possibles solucions a la crisi sanitària, econòmica i social.

Diferents grups de recerca de la Universitat de Barcelona han signat convenis per desenvolupar projectes relacionats amb el coronavirus en col·laboració amb diferents institucions i empreses privades. En són un exemple dos estudis –dirigits pel Dr. Marc Tarrés Vives, de la Facultat de Dret– relacionats amb la incidència en el sector del taxi de les noves normatives adoptades per raó de la crisi sanitària. També està en marxa un estudi sobre l’impacte de la crisi originada per la covid-19 als municipis de la província de Barcelona, i un altre sobre la previsió d’evolució de l’activitat turística a Catalunya –aquests dos últims estudis dirigits pel Dr. Jordi Suriñach, de la Facultat d’Economia i Empresa. A data d’avui, són set els convenis signats: dos per part de la Facultat de Dret, dos de la Facultat d’Economia i Empresa, un de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, un de la Facultat de Belles Arts i un de la Facultat de Biologia. El personal investigador també ha pogut continuar portant a terme serveis amb empreses dirigits a garantir la seguretat alimentària i la qualitat de l’aigua amb l’objectiu d’assegurar que els serveis essencials es poguessin desenvolupar de manera normal durant l’estat d’alarma.

Per altra banda, Nostrum Biodiscovery –una spin-off de la Universitat de Barcelona (UB), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA)– col·labora amb el BSC-CNS per proporcionar dades que puguin ajudar al disseny intel·ligent de fàrmacs in silico relacionats amb el SARS-CoV-2.

El grup de recerca dirigit pel Dr. Jordi Serra-Cobo, de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio), participa com a partner en el projecte CONVAT, finançat per la Comissió Europea i que té com a objectiu desenvolupar un dispositiu que permeti detectar el coronavirus en un temps màxim de trenta minuts. A més, l’equip de l’Àrea d’Innovació de la Fundació Bosch i Gimpera també ha assessorat en la preparació de quatre projectes de la UB que s’han presentat a la convocatòria CaixaImpulse Consolidate COVID-19.

A més, la Universitat de Barcelona, a través del programa Orfeu, farà prop de 52.000 tests gràcies a uns vuitanta voluntaris, principalment Personal Docent Investigador (PDI) i Personal d’Administració i Serveis (PAS) de les facultats de Medicina i Ciències de la Salut, Biologia i Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, així com de la Fundació Bosch i Gimpera. L’FBG col·labora també amb el Centre de Recerca i Producció de Medicaments Experimentals, Farmatec UB, i amb el Servei de Desenvolupament del Medicament (SDM), que estan produint solució hidroalcohòlica a gran escala per als centres sanitaris, segons la fórmula recomanada per l’OMS.

La continuïtat de les tasques desenvolupades des de casa per part del personal de l’FBG ha permès que els grups de recerca de la UB puguin continuar signant contractes i convenis, sol·licitant ajuts, preparant justificacions, contractant personal, facturant, rebent ingressos, fent comandes i efectuant pagaments, sol·licitant patents i aprovant la creació de noves empreses, entre altres activitats.