Les ‘spin-offs’ de la UB facturen més de 7 milions d’euros durant el 2020

Les empreses sorgides d’una tecnologia o d’un coneixement desenvolupats a la Universitat de Barcelona van facturar durant l’exercici 2020 7,1 milions d’euros, 1,7 milions més que l’any 2019. Enantia, creada el 2003 i que es dedica a la química mèdica i al desenvolupament de processos químics i de formes sòlides per a la preparació de principis actius farmacèutics, va ser la spin-off de la UB que més va facturar durant el 2020. “Els nostres clients (el 75% dels quals són internacionals) destaquen la qualitat de la feina que fem, que es reflecteix en les més de 85 patents en què l’empresa i els nostres investigadors apareixen com a inventors”, explica Laura Grau, directora comercial d’Enantia. Enguany l’empresa ha inaugurat un nou kilolab a la seu que té al Parc Científic de Barcelona (PCB) per tal d’ampliar la seva oferta de serveis.

Durant l’any 2020 les empreses participades per la Universitat de Barcelona van obtenir un total de 9,3 milions d’euros de finançament públic i privat. Destaquen les inversions rebudes per dues spin-offs constituïdes recentment: els 7,6 milions d’euros obtinguts per Accure Therapeutics, i els 600.000 euros que Gate2Brain ha rebut dels fons d’inversió Mind the Gap, de la Fundació Botín i de BStartup, del Banc Sabadell.

Tot i la pandèmia, el 2020 es van constituir quatre noves empreses participades a partir de la llicència d’una tecnologia desenvolupada a la UB: Accure Therapeutics, sorgida de la fusió entre Iproteos i Bionure (spin-offs de la UB i l’IRB, respectivament) i que es dedica al desenvolupament de nous tractaments per a malalties del sistema nerviós central; Gate2Brain, dedicada al desenvolupament de nous tractaments per a oncologia pediàtrica; Mind & Identity, que comercialitza una eina digital d’avaluació psicològica amb aplicació en l’àmbit de la psicologia clínica i el coaching; i AIGecko Technologies, que desenvolupa eines de reconeixement d’imatges amb aplicació en alimentació i control d’aforaments. “Després d’una recerca de vuit anys hem demostrat que el nostre algoritme pot ajudar a evitar la malnutrició en gent gran, a controlar la ingesta de sucre en diabètics i a disminuir la probabilitat de rebuig del ronyó en pacients trasplantats, entre altres funcions”, explica la catedràtica universitària la Dra. Petia Radeva, cofundadora d’AIGecko Technologies i reconeguda investigadora en Computer Vision i Machine Learning de la Universitat de Barcelona i del Centre de Visió per Computador (CVC) de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Actualment la UB té un total de 20 empreses participades actives que donen feina a 151 persones. La Fundació Bosch i Gimpera (FBG), l’oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la Universitat de Barcelona, és l’encarregada d’impulsar la creació d’aquestes empreses innovadores. L’Àrea de Creació d’Empreses de l’FBG, que aquest any celebra el seu vintè aniversari, ha participat en la creació de més de 45 spin-offs de diferents àmbits, sent el sector de les ciències de la salut aquell en què s’han creat més empreses durant aquests vint anys.