Un software al núvol per crear la teva pròpia llum

A casa, a l’oficina, al transport públic…, les persones passem el 90% del dia exposats a llum artificial en diferents ambients. “Us convidem a passar una hora al dia al sol; igual que fem dieta, o esport, necessitem les propietats del sol”, explica Javier Iglesias, CEO de Kumux, una spin-off de la Universitat de Barcelona que comercialitza la tecnologia d’intel·ligència artificial desenvolupada durant quatre anys a la Facultat de Física de la UB. “No seguir una bona dieta de llum afecta la nostra rutina i el nostre estat d’ànim, ja que el nostre cervell utilitza la informació de la llum per omplir-nos d’energia o per relaxar-nos. Nosaltres podem dotar la llum artificial dels beneficis de la llum natural”, explica Javier Iglesias.

El mercat de les lluminàries treballa actualment per millorar la llum a través del hardware. Kumux, en canvi, acaba de llançar al mercat un software 2.0 de simulació espectral que, a través d’algoritmes patentats, permet crear llum diferencial millor tant per a la salut de les persones com per al creixement de les plantes. “A través d’un algoritme desenvolupat amb la col·laboració del Barcelona Supercomputing Center (BSC), la plataforma permet a les empreses d’il·luminació  crear les seves pròpies receptes de llum adaptables a les persones que hi hagi en el seu espai”, comenta Javier Iglesias. El software és compatible amb diferents sistemes i està dissenyat perquè pugui integrar-se en qualsevol lluminària o plataforma de control, i les empreses poden fer-ne una primera prova de manera gratuïta.

En l’actualitat la companyia ja treballa amb diversos clients nacionals i internacionals, entre els quals destaca la col·laboració amb un hospital. “A través d’una il·luminació biodinàmica és possible reduir l’estada d’un pacient en un hospital i millorar també el seu descans i la seva recuperació”, explica Iglesias. Les empreses de retail són altre client important de Kumux, ja que el seu software permet, entre altres coses, generar emocions a través d’un control colorimètric dels llums durant les diferents temporades de moda que milloren l’experiència del consumidor a la botiga. La innovació en el sector de les lluminàries duta a terme per Kumux ha portat la spin-off a ser una de les empreses seleccionades per formar part del programa SHAPE Pilot (SME HPC Adoption Programme in Europe), un programa de suport a empreses que volen estudiar possibilitats de negoci dins el camp de la supercomputació.