Un sistema de projecció làser més eficient per aconseguir imatges d’alta qualitat

La llum làser es considera la font de llum del futur en els projectors, perquè ofereixen una gran qualitat d’imatge, requereixen poc manteniment i són cada vegada més accessibles econòmicament. No obstant això, la presència d’elements sensibles a la calor en els projectors làser actuals limita la potència màxima del làser, i representa un coll d’ampolla en la projecció d’imatges més grans i lluminoses. Els professors del Departament de Física Aplicada i de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB Estela Martín i Mario Montes, juntament amb l’investigador predoctoral Dorian Treptow, han desenvolupat un nou sistema de projecció làser que, mitjançant la modulació hologràfica, pot suportar potències òptiques molt més altes, i superar així els sistemes disponibles actualment pel que fa a la grandària i la brillantor de les imatges.

Els làsers proporcionen una gamma de colors sense precedents, una alta luminescència i un alt contrast que els permeten projectar imatges d’una qualitat extraordinària. Una de les propietats d’aquest tipus de llum és la coherència, que permet modular els fronts d’ona mitjançant tècniques hologràfiques i que ofereix un contrast i una eficiència lumínica més grans. Com a contrapartida, però, la modulació hologràfica introdueix un patró granular similar a taques borroses, anomenat clapejat hologràfic, que deteriora la qualitat de la imatge.

Les solucions actuals per a la reducció d’aquestes taques són eficaces, però al mateix temps afecten negativament el rendiment dels projectors làser pel que fa a la qualitat, la brillantor i la mida de les imatges. La tecnologia desenvolupada per la UB redueix el clapejat a partir de deflectors acústico-òptics, que donen forma a la llum a través d’una ona acústica i que solen utilitzar-se en aplicacions que requereixen una gran potència, com en el processament de materials amb làser i la microscòpia confocal. El nou sistema, que ja s’ha provat experimentalment al laboratori, aprofita la propagació de l’ona acústica en aquests deflectors per eliminar el clapejat, i la seva capacitat d’operar amb potències òptiques elevades permet aconseguir projeccions d’alta qualitat i gran grandària i intensitat.

La Fundació Bosch i Gimpera, oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la UB, ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I), que permetran desenvolupar un prototip capaç de projectar vídeo a tot color en un entorn de laboratori.