Sincronitzar el caos per millorar la seguretat de les telecomunicacions

La seguretat de les telecomunicacions és un dels reptes de la societat digital. Un equip de la Universitat de Barcelona (UB) liderat pel Dr. Daniel Navarro, investigador Ramón y Cajal del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la UB, està desenvolupant un projecte per aconseguir xips criptogràfics de baix cost i molt difícils de hackejar basats en la tecnologia optomecànica, que fa servir la llum per interactuar amb dispositius mecànics.

En aquest camp de recerca les irregularitats solen considerar-se perjudicials, i es procura minimitzar-ne els efectes. Tot i així, en aquest projecte la idea és precisament aprofitar aquestes alteracions i introduir components caòtics en el senyal per assolir alts nivells de seguretat en les comunicacions.

El principi de funcionament del nou mètode d’encriptat és amagar els senyals d’informació dins una màscara de caos que només es pot descodificar mitjançant una sincronització bidireccional de dos dispositius equivalents que actuen com a emissor i receptor. D’aquesta manera el missatge s’amagaria en aquest entorn caòtic i només es podria descodificar des del receptor.

Aquesta sincronització del caos és un camp de recerca sobre criptografia molt prometedor, ja que es basa en el xifratge del hardware. Aquest tipus de xifratge és molt més difícil d’interceptar que el que es duu a terme amb el software, el sistema més habitual, ja que el procés d’encriptació està separat de la resta de la màquina.

Els nous dispositius també tindran l’avantatge que es podran fabricar amb tècniques de nanofabricació convencionals, de manera que seran molt competitius en termes d’eficiència d’energia, de velocitat de transferència d’informació, de versatilitat, de seguretat i de preu.

Amb l’objectiu de demostrar el principi de funcionament de les comunicacions criptogràfiques basades en oscil·ladors de cristalls optomecànics, la Fundació Bosch i Gimpera ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte per a la realització d’una prova de concepte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons de Valorització (FVal) del Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I). “Farem servir els diners principalment per contractar personal que ens ajudi a realitzar la prova de concepte del dispositiu de comunicacions. La resta del pressupost es repartirà entre material fungible per al muntatge experimental i la subcontractació de la fabricació de les estructures”, conclou el Dr. Daniel Navarro.

Aquests ajuts tenen el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, i es cofinancen amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).