Science + Partners, la consolidació d’un punt de trobada entre inversors i científics

Science + Partners s’ha convertit en una cita obligada per als investigadors interessats a valoritzar i fer més atractives les recerques que ja es troben en una fase avançada per ser transferides. Més d’una vintena de prometedors projectes de la Universitat de Barcelona han participat ja en aquestes trobades, que la Fundació Bosch i Gimpera organitza des del 2016 amb l’objectiu de posar en contacte investigadors (Science) amb persones del món de l’empresa i inversors (Partners). Amb un format àgil i dinàmic, la trobada permet polir i millorar el salt de les innovacions científiques al mercat, però també és una gran oportunitat de negoci, com ha demostrat Enlighting Technologies, una spin-off de la UB creada en part gràcies a aquesta iniciativa.

La spin-off Enlighting Technologies, primer cas d’èxit

Els investigadors Blas Garrido, Sergi Hernández i Adrià Huguet, de la secció d’electrònica del Departament d’Enginyeria de la UB, van presentar el seu sistema d’il·luminació intel·ligent durant la segona edició de Science + Partners, dedicada a projectes d’electrònica, Big Data i TIC. “El Science + Partners va ser una molt bona experiència per conèixer el sentit comercial d’un desenvolupament tecnològic. La visió d’experts en aquests àmbits va ser de gran valor a l’hora de definir una proposta, ja que sovint la formació científica no inclou els elements necessaris per poder iniciar una aventura empresarial”, recorda Adrià Huguet.

Durant les sessions van coincidir amb BeAble Capital, un fons de transferència tecnològica que s’encarrega d’identificar avenços científics amb potencial industrial per convertir-los en projectes empresarials, i que posteriorment seria clau per al llançament de la spin-off. “BeAble ha actuat com a catalitzador en la creació de l’empresa; s’ha involucrat des del primer moment en la definició estratègica i ha aportat el capital indispensable per executar el pla de desenvolupament. Treballar amb ells ens ha permès veure diversos vessants relacionats amb l’aplicació de la tecnologia que habitualment no s’arriben a treballar a la universitat, com ara la definició del model de negoci”, destaca l’investigador Adrià Huguet.

Trenta minuts davant dotze inversors

Un dels atractius de l’activitat que es duu a terme en el marc de la trobada Science + Partners és el seu format dinàmic, que permet que per a cadascun dels cinc projectes seleccionats es disposi de trenta minuts per presentar-lo i per respondre a les preguntes d’un panel de dotze experts i inversors. Aquest intercanvi ajuda els investigadors a comprendre millor les demandes del mercat i les fortaleses i debilitats del seu projecte. “Per a nosaltres ha estat una oportunitat molt valuosa d’escoltar diferents visions del nostre projecte. En alguns casos ens han sorprès ressaltant-ne trets importants que potser no havíem identificat, i en d’altres ens han confirmat el potencial del nostre projecte, però des de perspectives allunyades de les que treballem cada dia”, remarca Elisabet Romeu,  d’Impetux, una spin-off de la UB, que va participar en la primera edició del programa.

Aquest diàleg suposa així mateix un important benefici per als inversors participants, que tenen accés privilegiat als millors projectes de l’entorn UB. “El Science + Partners és un esdeveniment molt profitós on el món de l’empresa pot trobar una gran font de projectes interessants en què invertir”, va comentar Alberto Henere, d’Inveready, un dels participants en les trobades. La consolidació de la iniciativa al llarg d’aquests anys suposa un pas important perquè la recerca científica no es quedi al laboratori, sinó que arribi al mercat i per tant acabi beneficiant l’usuari final i la societat en el seu conjunt.