La reunió del grup de política d’empresa i innovació de la LERU, a la UB

La UB ha acollit els dies 5 i 6 d’octubre la reunió periòdica del grup de política d’empresa i innovació de la Lliga d’Universitats Europees de Recerca (LERU), que ha reunit els responsables d’aquest àmbit de tretze universitats de la xarxa. El rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia, va donar la benvinguda als assistents juntament amb la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència, Mercè Segarra, i la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, Carme Verdaguer, ambdues representants de la UB en aquest grup de la LERU.

En la trobada, Roman Arjona, economista en cap de la Direcció de Recerca i Innovació de la UE, va impartir una ponència sobre la necessitat d’actualitzar l’estratègia industrial de la Unió Europea partint de l’autonomia estratègica, és a dir, reduint la dependència de la UE de països tercers. La resta del programa va consistir a intercanviar bones pràctiques en els àmbits de la innovació i l’emprenedoria; treballar en les publicacions que s’editaran properament, i intercanviar posicions sobre les polítiques d’innovació de la Unió Europea. Així mateix, al Parc Científic de Barcelona hi va haver una taula rodona amb empreses i institucions, en la qual va participar la directora general del PCB, Maria Terrades.

Recentment, el grup de política d’empresa i innovació ha fet contribucions decisives a la nova Agenda Europea d’Innovació. Algunes de les idees sorgides de la LERU aborden les cinc àrees de millora detectades per la UE: l’accés al finançament per part de les empreses emergents (start-ups) intensives en tecnologia; el suport constant a l’excel·lència científica com a font d’invenció; el poder de les universitats com a generadores d’ecosistemes d’innovació; el reforç de l’educació emprenedora dels estudiants, i la creació de camins per transferir el talent científic a l’empresa.

En aquest sentit, la LERU ha donat suport públicament a la proposta de la Comissió Europea de valoració del coneixement. Aquesta iniciativa comunitària, llançada el 9 d’agost passat, proposa maximitzar el valor de les inversions en recerca i desenvolupament mitjançant la transferència de coneixement. L’objectiu és superar les mancances pel que fa a la valoració del coneixement, entre els diferents estats membres.