Un projecte d’intel·ligència artificial permet millorar el cribratge de càncer colorectal

El projecte Wireless Capsule Endoscopy Diagnosis by AI, liderat per investigadors de la Universitat de Barcelona, ha estat un dels cinc finalistes del Mobile World Scholar Challenge 2019 en la categoria d’aprenentatge profund (deep learning).

El Mobile World Scholar Challenge és un concurs organitzat per l’associació GSMA dirigit a investigadors universitaris que volen mostrar les seves innovacions en productes i serveis que revolucionaran la indústria de la tecnologia.

El projecte que ha dut a terme el grup DataScience@UB «és una recerca aplicada en què s’ha desenvolupat una solució d’intel·ligència artificial escalable per accelerar significativament el procés d’inspecció del tracte gastrointestinal mitjançant una càpsula endoscòpica», explica Santi Seguí, investigador del Departament de Matemàtiques i Informàtica (DMI) de la UB. Mitjançant l’ús de tècniques d’aprenentatge profund, una computadora pot inspeccionar centenars de milers d’imatges en pocs minuts i seleccionar les que presenten anomalies.

«L’avenç tecnològic d’aquesta solució és la reducció del temps —actualment d’unes poques hores— i els costos d’anàlisi per al diagnòstic, ja que no es necessiten professionals especialitzats ni instal·lacions complexes», assenyala Jordi Vitrià, també investigador del DMI. El cribratge del càncer colorectal actualment és costós, invasiu i intensiu en recursos humans, i es considera una eina de detecció poc adequada per ser aplicada a la població. L’ús de la càpsula de vídeo endoscòpica en el còlon es presenta com una prova alternativa de cribratge colorectal i les comparatives indiquen que pot arribar a un nivell de funcionament comparable a un expert humà.

A més, conclou Vitrià, «la incorporació d’aquest sistema d’intel·ligència artificial democratitza l’accés al cribratge perquè facilita que tants pacients com sigui possible es puguin beneficiar de la detecció precoç de malalties greus».

Wireless Capsule Endoscopy Diagnosis by AI és un projecte de transferència que ha gestionat la Fundació Bosch i Gimpera. L’equip de la UB ha donat suport a l’empresa CorporateHealth International en el repte de donar resposta a un problema tecnològic plantejat per la sanitat pública. En la validació de la solució d’intel·ligència artificial des del punt de vista mèdic hi han col·laborat els doctors Carolina Malagelada i Fernando Azpiroz, de l’Hospital Vall d’Hebron.

Més informació a la web de la UB