Prevenció i tractament de l’obesitat – Què aportaria la incorporació de la polpa de gavarrera a la dieta en termes de salut i de benestar?

Campanya de micromecenatge per estudiar l’impacte metabòlic de la polpa de gavarrera (Rosa canina) sobre individus obesos i resistents a la insulina, amb l’objectiu de definir recomanacions nutricionals que siguin de fàcil i còmoda implementació pel fet de basar-se en l’ús de productes geogràficament i econòmicament accessibles.

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la prevalença mundial d’obesitat creix any rere any de manera exponencial, i la seva prevenció i tractament s’han convertit en un dels reptes més grans en salut pública que hem d’afrontar. Valors d’índex de massa corporal (IMC) alts i obesitat abdominal s’associen amb més mortalitat, amb l’aparició d’altres patologies i, en general, amb un deteriorament global de l’estat de salut i una qualitat de vida més baixa, a més d’un increment de la despesa sanitària.

La incorporació regular a la dieta de determinats productes depèn de la seva eficàcia per promoure la salut, de la seva facilitat de consum i de la seva disponibilitat comercial.

Amb l’objectiu d’ajudar a definir recomanacions nutricionals que siguin de fàcil i còmoda implementació pel fet de basar-se en l’ús de productes geogràficament i econòmicament accessibles, el grup de recerca Nutritional Cell Signaling (NCS) del Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona ha iniciat una campanya de micromecenatge a través de la plataforma PRECIPITA, amb l’objectiu d’aconseguir 25.000 euros per estudiar l’impacte metabòlic de la polpa de gavarrera (Rosa canina) sobre individus obesos i resistents a la insulina.

La gavarrera és un arbust espinós perenne de la família de les rosàcies amb un fruit vermellós en forma d’ullal que s’ha utilitzat com a remei popular des de fa molt de temps gràcies a les seves propietats medicinals. És un arbust molt comú a tota la península Ibèrica, propi de zones muntanyoses dels Pirineus, i està a més àmpliament distribuït per tot Europa, l’oest i el centre d’Àsia, el nord d’Àfrica, les illes Açores i les illes Canàries El fruit de la gavarrera presenta un alt contingut en vitamina C i compostos bioactius (polifenols i carotenoides), i s’ha identificat com un potent antioxidant. Més recentment, diversos estudis han suggerit el seu efecte antiobesogènic.

El projecte, a més de prevenir i tractar l’obesitat, pretén contribuir a l’estratègia de sostenibilitat alimentària de la Unió Europea que cerca protegir el medi ambient i garantir aliments saludables per a tothom, alhora que garanteix els mitjans de vida dels pagesos pel fet de treballar amb fruites i verdures produïdes en proximitat. Així, pot ser que a més llarg termini aquest tipus d’estudi sigui extrapolable a altres fruits autòctons com podrien ser les maduixes, els maduixots, els gerds o els nabius.

Més informació sobre el projecte i donacions: