Nova estratègia per millorar la producció i l’eficàcia d’un tipus d’immunoteràpia contra el càncer

La immunoteràpia contra el càncer és un dels grans èxits recents de la biomedicina. Una de les estratègies més prometedores és la teràpia de cèl·lules CAR-T (Chimeric Antigen Receptor T-Cell, o receptor d’antigen quimèric de cèl·lules T), que consisteix a extreure limfòcits T (glòbuls blancs) del pacient, modificar-los genèticament i reinjectar-los al pacient perquè aquests limfòcits modificats ataquin específicament les cèl·lules tumorals. Aquesta teràpia s’ha utilitzat amb èxit per tractar tumors líquids com leucèmies i limfomes. No obstant això, aquesta aproximació presenta limitacions per la seva complexa producció i també pel que fa a la seva eficàcia en alguns tipus de càncers.

Estudis recents han demostrat que el bloqueig específic d’una proteïna en aquest tipus de limfòcits té efectes beneficiosos en l’eficàcia de la teràpia de cèl·lules CAR-T. En aquest context, el Dr. Carles Galdeano, investigador Serra Hunter del Departament de Farmàcia i Tecnologia Farmacèutica, i Fisicoquímica de la UB, lidera en col·laboració amb altres investigadors de la UB i del VHIO (Vall d’Hebron Institute of Oncology) un projecte que té com a objectiu desenvolupar una nova tecnologia basada en  molècules de tipus PROTAC capaces de degradar aquesta proteïna. Aquesta nova tecnologia permetrà optimitzar la producció de cèl·lules CAR-T, i en millorà alhora l’eficàcia i persistència, i podria permetre la utilització d’aquest enfocament també en tumors sòlids.

Les molècules PROTAC són capaces de redirigir eficientment proteïnes no desitjades cap al mecanisme de degradació natural de les cèl·lules. Amb l’objectiu de continuar amb el desenvolupament d’aquesta tecnologia basada en molècules PROTAC, la Fundació Bosch i Gimpera ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria Fons de Valorització (FVal) del Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I). “Com que ja tenim identificades molècules que s’uneixen a aquesta proteïna terapèutica, els diners de l’ajut serviran per pagar els costos associats a la contractació d’un investigador postdoctoral que ens ajudi a desenvolupar, tenint com a punt de partida aquestes molècules ja identificades, sistemes de degradació PROTACS”, conclou el Dr. Galdeano.

Aquests ajuts tenen el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, i es cofinancen amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).