Nous fàrmacs activables amb llum per facilitar el tractament antitumoral

El professor de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona Vicente Marchán lidera un projecte enfocat a potenciar l’aplicació de fàrmacs activables amb llum per facilitar el tractament antitumoral, que rebrà suport del programa CaixaImpulse Innovació de la Fundació La Caixa.

La convocatòria de 2023 del programa CaixaImpulse Innovació ha concedit 3,3 milions d’euros a 29 projectes de recerca biomèdica, 15 dels quals procedents de centres de recerca catalans. L’objectiu és contribuir a traslladar els resultats de la recerca a la societat i al mercat, i fomentar així la creació de nous productes, serveis i empreses relacionats amb les ciències de la vida i la salut.

Fàrmacs activats amb llum per lluitar contra malalties tumorals

La teràpia fotodinàmica és una tècnica no invasiva que actualment s’utilitza en clínica per destruir tumors. Es basa en la combinació de tres components: llum, oxigen i un fàrmac anomenat fotosensibilitzador. Aquesta tècnica també es fa servir per tractar algunes afeccions de la pell, infeccions fúngiques i microbianes, i la degeneració macular relacionada amb l’edat. Tanmateix, el fet que la majoria de tumors sòlids presentin regions altament hipòxiques (amb dèficit d’oxigen) limita l’eficàcia de la teràpia fotodinàmica, ja que l’activitat dels fotosensibilitzadors actuals depèn en gran mesura és molt dependent de la concentració d’oxigen. Per tant, cal desenvolupar fàrmacs nous que permetin tractar alguns dels tumors hipòxics amb més mal pronòstic, com ara el glioblastoma, el càncer colorectal o el càncer de pàncrees, entre d’altres.

<< Més informació

Ajuts Prova de Concepte – F2I

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de coneixement, la Fundació Bosch i Gimpera, va concedir un ajut de 25.000 euros al projecte “Nous agents anticancerígens basats en metalls per a la teràpia fotodinàmica”, liderat pel Dr. Vicente Marchán, del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de la Facultat de Química de la UB. Els recursos es van atorgat en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2022.