Nous compostos per al tractament de malalties neurodegeneratives

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte “Nous compostos d’acció dual per al tractament de malalties neurodegeneratives”, del Dr. Diego Muñoz-Torrero, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (UB).

La malaltia d’Alzheimer (MA) és un trastorn neurodegeneratiu que produeix deteriorament cognitiu i, finalment, demència i mort. Atès que l’edat és el principal factor de risc, la càrrega social de la malaltia d’Alzheimer en una població cada vegada més envellida està assolint proporcions alarmants per als sistemes de salut i les economies dels estats, i per això és tan important descobrir tractaments eficaços contra aquesta malaltia. Actualment els únics quatre medicaments aprovats tenen efectes temporals limitats.

La majoria dels candidats a fàrmacs que estan actualment en fase clínica es van dissenyar per actuar sobre una única diana biològica. Tanmateix, molt probablement la MA no resulta de la disfunció d’una única diana biològica, sinó que sembla més aviat el resultat d’una xarxa complexa en què més d’una diana biològica té un paper clau. El grup de recerca proposa un enfocament innovador per fer front a la malaltia d’Alzheimer amb compostos d’acció dual que actuen sobre dues dianes biològiques clau involucrades en les primeres etapes de la malaltia d’Alzheimer i que tenen, per tant, potencial per abordar alguns dels mecanismes subjacents a la malaltia, millorar la cognició i aturar o retardar la progressió d’aquesta. L’objectiu principal d’aquest projecte de valorització és reforçar la protecció del coneixement generat mitjançant l’expansió de la sèrie inicial de compostos i la identificació d’un lead adequat amb un perfil òptim de potència in vitro i cel·lular.

Atès que la MA afecta actualment uns cinquanta milions de persones a tot el món i que és la principal causa de discapacitat i dependència entre la gent gran i una de les deu principals causes de mort, un resultat positiu del projecte tindria un gran impacte socioeconòmic, i crearia per tant grans expectatives de poder millorar la qualitat de vida dels pacients i dels seus familiars, alleujar l’estrès econòmic dels sistemes de salut i obrir una oportunitat de mercat molt interessant per a les companyies farmacèutiques.

El projecte, amb número d’expedient 2019-LLAV-00017, ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.