Nou enfocament terapèutic per tractar la retinosi pigmentària i altres malalties oculars greus

La retinosi pigmentària (RP) és un trastorn visual greu que afecta la retina. Es tracta d’una malaltia genètica rara, els símptomes de la qual generalment comencen a la infància i que en la majoria de casos provoca la pèrdua de la major part de la visió. Investigadors de la Universitat de Barcelona participen en un nou consorci per dissenyar un fàrmac amb un enfocament innovador contra aquesta malaltia, que també es podria utilitzar per tractar altres distròfies retinianes hereditàries. El compost, que ja ha demostrat eficàcia en models animals de la malaltia, s’aplicaria mitjançant gotes i es podria combinar amb altres tractaments com la teràpia gènica.

“El principal avantatge d’aquest innovador enfocament farmacològic és la seva aplicabilitat potencial a un ampli espectre de casos de retinosi pigmentària i altres distròfies hereditàries de la retina, causades per mutacions en més de 350 gens implicats en vies biològiques molt diverses, però que convergeixen en vies comunes que provoquen la mort dels fotoreceptors de la retina”, explica Ana Méndez Zunzunegui, investigadora de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut i coordinadora de l’equip de la UB en el projecte.

El consorci és liderat per Miramoon Pharma i, a més de la UB, hi participen la Universitat del País Basc (UPV/EHU), la Fundació per a la Gestió de la Recerca Biomèdica de Cadis (INiBICA) i el Centre d’Investigacions Biològiques Margarita Salas (CIB).

Retardar la degeneració de la retina

Les distròfies hereditàries de la retina són un conjunt de trastorns degeneratius i generalment progressius causats per l’afectació dels fotoreceptors i de l’epiteli pigmentari de la retina. Tot i que majoritàriament són malalties rares, afecten en conjunt un de cada 4.000 individus; són responsables del 5% de la ceguesa al món occidental, i són la causa més comuna de pèrdua de visió en infants i adults joves. “Totes aquestes malalties presenten una pèrdua gradual dels dos tipus de fotoreceptors (bastons i cons), i la retinosi pigmentària és la malaltia més prevalent i sense un tractament estandarditzat i eficaç”, destaca la investigadora de la UB.

Miramoon Pharma ha desenvolupat un compost que ha demostrat eficàcia per endarrerir la neurodegeneració de la retina en un model animal de la retinosi pigmentària. “Es tracta d´una petita molècula amb un nou mecanisme d´acció neuroprotector, consistent en la doble modulació dels nivells de calci intracel·lular i la neutralització d´espècies reactives d´oxigen, tots dos relacionats amb la mort dels fotoreceptors”, exposa Ana Méndez Zunzunegui.

L’avantatge competitiu principal d’aquest compost és el seu ampli espectre d’acció; de fet, un dels objectius del projecte és ampliar l’estudi del fàrmac a models d’altres malalties hereditàries de la retina, com l’amaurosi congènita de Leber, i els trastorns retinians més prevalents, com ara la degeneració macular i la retinopatia diabètica, que “actualment tenen abordatges terapèutics molt limitats i suposen en conjunt un elevat cost per al sistema sanitari”, explica la investigadora, que ha treballat en el camp de la visió durant més de vint-i-cinc anys i té una àmplia experiència en la investigació amb models animals d’aquest tipus de trastorns de la retina.

Un tractament no invasiu

Una altra de les característiques destacades del nou compost és que s’administra mitjançant gotes, a diferència dels tractaments terapèutics aplicats fins ara o en desenvolupament, que tenen un caràcter altament invasiu. Aquest tipus de teràpies tenen un cost elevat i, sovint, impliquen injeccions intraoculars al fons d’ull per accedir a la retina, una intervenció que generalment implica un ingrés hospitalari i un procediment quirúrgic complex. “Com que es tracta d’un abordatge neuroprotector retinià no invasiu, el nou compost reduiria els costos addicionals dels tractaments actuals, a més dels riscos d’infecció i dels efectes secundaris potencials”, destaca la investigadora.

El projecte, amb referència SCPP2200C009867 i tres anys de durada, espera desenvolupar el fàrmac fins a portar-lo a un assaig clínic de fase I/II, així com avançar en el coneixement sobre el mecanisme patogènic de diferents distròfies hereditàries de la retina. Per això, la Universitat de Barcelona ha obtingut un finançament de 124.403 euros en el marc de la línia de projectes de col·laboració público-privada, convocatòria 2022, del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023, dins el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Membres del grup de recerca