Neix Neurekalab, una spin-off de la UB i la UVic-UCC per millorar l’aprenentatge i disminuir el fracàs escolar

L’atenció, la lectoescriptura, la memòria de treball, el processament numèric i el càlcul són processos cognitius clau en l’aprenentatge. El baix rendiment en aquests processos es relaciona amb el fracàs escolar, i tot i que Espanya se situa entre els tres països europeus amb un índex de fracàs escolar més elevat, en l’actualitat hi ha pocs mètodes validats científicament de detecció precoç en aquests processos. Els investigadors Josep Maria Serra-Grabulosa, del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona (UB), i Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), van detectar aquesta manca de mètodes i s’han llançat a crear Neurekalab, una spin-off participada per les dues universitats que neix amb l’objectiu de desenvolupar i comercialitzar eines digitals que permetin millorar l’aprenentatge i evitar el fracàs escolar. “Des de fa uns anys els estudis científics han posat de manifest que la detecció i la intervenció precoç de les dificultats d’aprenentatge millora el pronòstic d’aquests infants. Aquest fet ens va motivar a desenvolupar eines que permetessin, per una banda, fer una detecció precoç de les dificultats d’aprenentatge a l’aula; i, per altra banda, crear eines per poder intervenir-hi d’una manera lúdica”, explica el Dr. Serra-Grabulosa.

En aquest sentit, els investigadors han desenvolupat dos productes digitals –un de detecció i un altre d’intervenció– integrats en una mateixa plataforma web i accessibles des de qualsevol ordinador amb connexió a Internet: Di-test, una bateria de tests digitals que detecta de manera precoç dificultats en l’aprenentatge i que s’ha testat amb més de 1.500 infants a Catalunya; i Nummerus, que automatitza el processament numèric i planteja reptes de dificultat creixent, i que s’ha creat amb la voluntat de reeducar tots els infants amb discalcúlia, dificultat en l’aprenentatge de les matemàtiques, i de millorar i agilitzar l’aprenentatge de les matemàtiques. “L’ús de la tecnologia ha de permetre personalitzar els continguts, però sobretot ha de permetre que els infants ho vegin com un joc. La combinació de les dues coses permet augmentar l’adherència als tractaments i la seva efectivitat”, explica el Dr. Grau.

Aquestes eines estan pensades perquè es puguin utilitzar tant a les escoles com per part de professionals de la psicologia clínica i de la psicopedagogia. La spin-off també oferirà una app dirigida a les famílies que vulguin un reforç de matemàtiques per als seus fills i filles durant un temps determinat. “La nostra idea és no només detectar les dificultats d’aprenentatge, sinó també que els professionals de la sanitat i l’educació puguin conèixer els punts forts i febles de cada infant per poder personalitzar millor el procés d’aprenentatge”, conclou el Dr. Serra-Grabulosa.