Nanotecnologia per tractar el glaucoma

El glaucoma és una malaltia ocular neurodegenerativa que constitueix la segona causa de ceguesa a tot el món. Un projecte de la Universitat de Barcelona (UB) ha rebut un ajut Llavor, de la Generalitat de Catalunya, per desenvolupar un fàrmac nanotecnològic basat en compostos naturals per tractar la degeneració provocada per aquest trastorn.

El projecte està liderat per la professora María Luisa García com a científica responsable, i amb la Dra. Elena Sánchez com a emprenedora, ambdues de la Facultat de Farmàcia i Ciències de lʼAlimentació i de lʼInstitut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB (IN2UB).

En l’actualitat, el tractament disponible són fàrmacs aplicats mitjançant gotes oculars que no tracten la neurodegeneració, sinó que estan destinades a reduir la pressió intraocular, un factor de risc que no desenvolupen tots els pacients. A més, és una teràpia que pot provocar efectes adversos, com l’ull sec, i que no evita que la majoria dels pacients s’acabin operant.

Davant aquest repte, les investigadores de la UB estan desenvolupant unes gotes per administrar com a col·liri basades en nanopartícules lipídiques de segona generació, que contenen compostos naturals capaços d’arribar al segment posterior de l’ull i tractar la neurodegeneració glaucomatosa de manera perllongada.

Aquest innovador compost ha demostrat propietats antiinflamatòries i antiangiogèniques, és a dir, la capacitat d’evitar la proliferació de vasos sanguinis, en estudis in vitro. També és capaç d’hidratar els teixits corneals pal·liant els símptomes de l’ull sec que acompanyen a la malaltia.

Un altre avantatge del potencial fàrmac és que la nanotecnologia utilitzada és fàcil d’escalar per a les empreses farmacèutiques i no utilitza dissolvents orgànics, contribuint així a la seguretat humana i també ambiental.

Amb el nou projecte, amb número d’expedient 2023 LLAV 00004, l’objectiu dels investigadors és avaluar l’eficàcia terapèutica del nou compost contra el glaucoma amb estudis in vitro on s’analitzaran marcadors moleculars de neurodegeneració.

Aquest ajut forma part del programa Indústria del Coneixement de la modalitat Llavor de l’AGAUR per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu.