Mind the Gap inverteix en Gate2Brain, spin-off de la UB, l’IRB i el SJD

El programa Mind the Gap de la Fundació Botín invertirà 1,5 milions d’euros en tres noves startups de base biotecnològica, unes empreses que se sumen així a les vuit amb què actualment treballa el programa. Una de les start-up en que invertirà el programa és Gate2Brain, spin-off de la Universitat de Barcelona, l’IRB Barcelona i l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (SJD). La companyia es va crear el 2020 amb l’objectiu de desenvolupar una innovadora tecnologia que augmentarà l’eficàcia –i disminuirà els efectes secundaris– dels tractaments de malalties cerebrals. Aquesta empresa es basa en una nova tecnologia per transportar fàrmacs al cervell, que ha estat desenvolupada per Meritxell Teixidó, investigadora associada de l’IRB Barcelona i actual directora general i científica de la nova empresa. La plataforma tecnològica de Gate2Brain combina diverses famílies de pèptids per franquejar la barrera hematoencefàlica, la que dificulta l’accés de la majoria dels fàrmacs al cervell. La indústria farmacèutica ha invertit milions d’euros en el desenvolupament de fàrmacs que finalment no podien travessar-la, i que per tant van resultar fallits; d’aquí la rellevància de la tecnologia de Gate2Brain. El projecte Gate2Brain també ha estat beneficiari del programa CaixaImpulse de la Fundació “la Caixa” i del programa Ajuts d’Indústria del Coneixement de l’Agència de Gestió i Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR).

Creat per la Fundació Botín el 2011, el programa impulsa l’emprenedoria en l’àmbit de les ciències de la vida per possibilitar que les tecnologies amb potencial comercial, desenvolupades per institucions científiques espanyoles, arribin al mercat i generin desenvolupament econòmic i social. Des del 2016 el programa instrumenta les seves inversions a través d’un vehicle de cofinançament en el qual, a més de la Fundació Botín, hi participa un grup d’inversors privats, en una iniciativa pionera en el panorama espanyol que demostra la capacitat de la ciència espanyola d’atreure capital privat. “Aquest model d’impact investing ens permet aprofundir en un model de col·laboració públic, privat i social que millora la sostenibilitat del nostre sistema de ciència i multiplica per tres l’eficiència de la inversió social de la Fundació Botín, que pot així llançar més empreses gràcies a la participació d’altres inversors”, assegura Íñigo Sáenz de Miera, director general de la Fundació. Gràcies a aquesta iniciativa s’han creat fins a la data 10 startups, unes empreses que el 2019 van mantenir 50 llocs de treball, en la seva majoria altament qualificats.

Més informació (castellà)