Més d’un centenar de persones participen en la jornada de la UB sobre la nova Llei Estatal pel Dret a l’Habitatge

La Universitat de Barcelona (UB) i la Càtedra Barcelona d’Estudis d’Habitatge (CBEH) van organitzar el dimecres 31 de maig una jornada per analitzar i explicar les principals novetats de la Llei Estatal de 2023 pel Dret a l’Habitatge, publicada al BOE del 24 de maig i que ja ha entrat en vigor. La sessió es va dur a terme a l’Aula Magna de la Facultat de Dret de la UB i va comptar amb les intervencions d’experts i expertes juristes amb perspectiva tècnica de Dret Públic i Dret Privat, membres de la CBEH.

Aquesta jornada de transferència de coneixement va despertar un gran interès i va reunir més d’un centenar de persones, entre elles, advocats, agents de la propietat immobiliària, empreses, propietaris, arrendataris, gestors públics, membres del tercer sector, d’òrgans de supervisió de les administracions, acadèmics i d’altres interessats.

La sessió va començar amb la introducció del catedràtic de Dret Administratiu de la UB i codirector de la CBEH, el Dr. Juli Ponce Solé, que va parlar sobre el Dret i la jurisprudència internacional i de la Unió Europea en matèria d’habitatge i el seu impacte a casa nostra, així com d’aspectes constitucionals i del repartiment de competències entre Estat, CCAA i ens locals a la nova llei.

A continuació, en les successives taules, es van exposar i comentar mesures legals concretes relacionades amb els propietaris i els deutors hipotecaris, i amb els arrendataris i els consumidors.

Un altre dels temes que va tractar la jornada sobre les novetats de la Llei Estatal de 2023 pel Dret a l’Habitatge va ser la vulnerabilitat de propietaris i arrendataris i els seus aspectes processals.

També es van analitzar les mesures legals incloses pròpies de Dret administratiu, amb especial èmfasi en el Dret urbanístic, com ara la col·laboració público-privada i els parcs públics d’habitatge en la nova llei, o la regulació dels patrimonis públics de sòl i les qualificacions urbanístiques i d’habitatge protegit.

La sessió va finalitzar amb aquells aspectes que no són tractats per la nova llei, com per exemple, la regulació dels habitatges d’ús turístic i de l’ús d’habitacions, el dret subjectiu exigible a un allotjament, com reconeix per exemple la llei francesa de 2007 coneguda com a DALO (Droit au Logement Opposable) o a les legislacions basca i valenciana, de 2015 i 2017, respectivament, les treves hivernals, les preassignacions pressupostàries per augmentar el finançament públic d’habitatge social i d’altres.

La jornada va posar en relleu la complexitat tècnica d’alguns aspectes regulats a la llei, que requeriran formació i anàlisis posteriors, així com la gran quantitat de normes jurídiques vigents a Catalunya en relació amb l’habitatge, necessitades urgentment de l’elaboració d’un text refós de la llei del dret a l’habitatge catalana de 2007, que atorgui seguretat jurídica als operadors econòmics, al tercer sector, als gestors públics i als ciutadans.

La iniciativa de dur a terme la sessió de transferència de coneixement per part de l’equip d’experts en Dret Administratiu va estar motivada per una gran diversitat de col·lectius implicats i afectats per la nova llei, així com la vocació de posar a disposició de la societat el coneixement expert de caràcter imparcial disponible a la Universitat.

Des de l’equip d’experts en Dret Administratiu i la CBEH, s’assessora habitualment a diferents col·lectius, tant de l’Administració Pública com d’entorn privat en l’aplicació de les normatives de Dret Públic.