L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per al projecte SCREAM

L’FBG obté un ajut per valor de 20.000 eur pel projecte ‘Super-fast Confocal Microscopy through Efficient Acusto-optic Modulation (SCREAM)’, del Dr. Mario Montes del Departament de Física Aplicada de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

El microscopi confocal és el cavall de batalla per a visualitzar mostres microscòpiques en les ciències de la vida a causa de la seva resolució, contrast i capacitat per produir imatges en 3D. Malgrat la seva gran popularitat, el microscopi té un inconvenient important: és intrínsecament lent ja que es basa en un punt làser que escaneja la mostra seqüencialment, punt per punt, sense poder resoldre la dinàmica temporal de molts esdeveniments cel·lulars. Els confocals ràpids s’han desenvolupat en resposta a aquesta limitació, però es basen en discos coberts per matrius de diminutes microlents que giren a alta velocitat, el que fa que el sistema sigui inflexible i òpticament ineficient.

S’ha buscat una solució no mecànica durant molt de temps i l’equip del Dr. Montes ha desenvolupat una implementació prometedora d’aquest dispositiu. L’il·luminador làser empra, d’una manera nova i intel·ligent, dispositius coneguts com deflectors acústic-òptics (AOD), mitjançant la injecció de senyals de control acuradament sintetitzades amb una placa electrònica especial, amb la finalitat de crear múltiples raigs làser que escanejar la mostra en paral·lel. D’aquesta manera s’aconsegueix una operació confocal ràpida sense cap moviment mecànic, amb diversos avantatges sobre les solucions comercials actuals: el sistema és ràpid (fins a 1000 imatges per segon), flexible (capacitat d’escaneig parcial i fotomanipulación) i eficient (fins 90% transmissió de llum a diferència del 5-10% d’alguns confocadores de disc giratoris).

El mercat de la microscòpia confocal s’estima en 600 milions de dòlars americans anuals, servint a una àmplia gamma de clients a l’acadèmia i en les indústries farmacèutica i biotecnològica, per a aplicacions que abasten la investigació bàsica, el desenvolupament de fàrmacs o el diagnòstic mèdic . Anticipen que una fracció significativa d’usuaris podria sentir-se atreta per la nova tecnologia, ja que això condensa les característiques dels confocadores tradicionals i de disc giratori.

El projecte hauria d’ajudar a construir un pre-prototip de tot el microscopi, validar el concepte i aplanar el camí per a la seva eventual transferència al mercat.

El projecte, amb número d’expedient (2016-LLAV-00022), està atorgat per l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu’ i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.