L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per a un projecte amb electrònica impresa que vol simular el sentit del tacte en robots

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte “Electrónica impresa sobre substrat innovador per dotar els robots de tacte en la Human-Robot Interaction (HRI)”, del Dr. Albert Cirera, del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB).

La recerca actual en el camp de l’electrònica està fent molts esforços per aconseguir millorar la impressió electrònica i poder incorporar dispositius electrònics a tot allò susceptible de ser monitoritzat. L’objectiu és contribuir al desenvolupament de la Internet de les coses (Internet of Things, IoT), és a dir, a la interconnexió digital d’objectes quotidians amb Internet. En aquesta línia, l’equip de recerca liderat pel Dr. Albert Cirera, professor agregat de la Facultat de Física de la UB, ha presentat un projecte per desenvolupar l’electrònica impresa sobre un nou substrat, amb la intenció de millorar l’adaptació als cossos 3D i de poder desenvolupar aplicacions en el camp de la robòtica, com per exemple la simulació del sentit del tacte.

El nou projecte, en el qual també ha tingut un paper destacat l’investigador de la UB Xavier Arrese, és una prova de concepte que consisteix a imprimir estructures monocapa i multicapa amb materials funcionals sobre un substrat que quan s’escalfa s’adapta perfectament a la superfície receptora sobre la qual s’aplica. Les estructures impreses seran transductors, és a dir, obtindran informació dels entorns físics i la transformaran en senyals o impulsos elèctrics. A més, es provarà d’incorporar dispositius electrònics (components de muntatge superficial) sobre aquest substrat.

Els dos tipus d’estructures que es volen dipositar sobre el substrat retràctil simulen diferents transductors existents a la pell humana, un tipus de terminacions nervioses en la pell responsables de la sensibilitat al tacte, de mesurar la pressió o de captar vibracions, entre altres funcions. Finalment, aquest substrat funcionalitzat es col·locarà sobre una peça en 3D i se li aplicarà temperatura perquè s’adapti a la forma de la superfície receptora, i s’analitzarà el seu rendiment una vegada incorporat a l’objecte.

El projecte, amb número d’expedient (2018-LLAV-00091), ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.