L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per a un projecte de desenvolupament d’antibiòtics multi resistents

L’FBG obté un ajut per valor de 20.000 euros pel projecte ‘Development of antibiotics for the treatment of hospital acquired infections caused by multi-drug resistant Gramnegative bacteria’, del Dr. Francesc Rabanal del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona.

Les infeccions amb bacteris resistents als antibiòtics són difícils de tractar, ja que requereixen alternatives costoses, que comporten més efectes secundaris i no són sempre exitoses. Aquesta resistència als antibiòtics és un problema de salut pública cada vegada més greu, especialment quan el descobriment d’aquest tipus de fàrmacs ha disminuït en els últims anys. Trobem les  polimixines – antibiòtics d’últim recurs – que s’utilitzen per tractar els pacients quan no funciona res més ja que malgrat la seva excel·lent potència i espectre d’activitat,  mostren un nivell de toxicitat massa alt per ser utilitzat amb freqüència.

Un equip de la Universitat de Barcelona liderat per Francesc Rabanal, professor de la Secció de Química Orgànica de la Facultat de Química, ha sintetitzat una nova família de compostos amb potencials avantatges sobre els antibiòtics existents actualment per tractar aquests bacteris multiresistents.

Recentment s’han descrit una sèrie d’anàlegs de polimixina amb antibiòtics (seguint un disseny estructural i químic pioner per reduir la toxicitat) per al tractament d’infeccions nosocomials causades per bacteris Gram-negatives, particularment per Pseudomonas aeruginosa resistent a múltiples fàrmacs. Els compostos es troben en l’etapa in vitro (eficàcia comprovada in vitro), pel que la tecnologia que desenvoluparà l’equip del Dr. Rabanal,  estarà en el nivell TRL2-3, ja que s’ha de validar per complet amb un concepte de prova in vivo pel que tenen la intenció d’avançar en PoC in vivo mitjançant la realització de proves de toxicitat aguda i eficàcia per demostrar propietats superiors en comparació amb la classe de polimixina. Els compostos tenen protecció a tot el món (EP15382594.8). També proposen validar l’activitat contra Enterobacteriacea i estendre la IP per a la futura companyia CyClick AntiInfectives que ha estat aprovada per la Universitat al juny de 2016.

El mercat potencial d’antibiòtics dirigits a infeccions resistents a múltiples fàrmacs causades per P. aeruginosa i Enterobacteriacea s’ha estimat en uns milers de milions d’euros. Els principals beneficis per als pacients seran una reducció de les morts causades per P. aeruginosa resistent a múltiples medicaments.

El projecte, amb número d’expedient (2016-LLAV-00018), està atorgat pel l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu’., i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.