L’FBG rep un ajut AGAUR-PRODUCTE per al projecte AQUAPHAGE

L’FBG obté un ajut per valor de 99.961 eur pel projecte ‘Fast detection of bacteriophages as viral indicators in water (AQUAPHAGE)’ del Dr. Anicet Blanch del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

Hi ha 250 malalties associades mundialment a l’aigua contaminada consumida que és responsable de més de 800.000 morts per any al món. Tot i que la qualitat microbiana de l’aigua s’ha dut a terme amb èxit a través d’indicadors bacterians durant més d’un segle, és ben sabut que no es correlacionen correctament amb els patògens paràsits i virals.

Actualment, es proposen colifatges (virus que infecten E. coli i bacteris coliformes) com a indicadors virals en aigua, biosòlids i aliments. Podrien estalviar alguns brots diarreics causats per virus d’aigua, com el recent brot causat per l’aigua potable d’ampolles de la font d’aigua d’Arinsal aquest any.

L’ús d’indicadors virals ajudarà a controlar i assegurar la qualitat de l’aigua proporcionant més seguretat als ciutadans. En l’actualitat, es proposa la detecció de colifatges somàtics com a nou indicador microbià a considerar en la normativa de l’aigua: Austràlia, Colòmbia, EUA i Canadà són països amb regulació de l’aigua mitjançant colifatges en biosòlids, aigües subterrànies, aigües recreatives, aigua potable, aigua regenerada i avaluar la integritat de les membranes i l’eficiència dels processos UV. Hi ha mètodes estandarditzats (USEPA, ISO) per a la seva detecció basada en la lisi cel·lular de l’amfitrió adequada. Aquests mètodes prenen com a mínim 48 hores per proporcionar resultats. Hi ha una necessitat d’un mètode fàcil d’utilitzar amb un període de temps més curt per a ser implementat en anàlisis de rutina.

El grup de recerca MARS ha desenvolupat una nova variant modificada, CB10, que permet la detecció (presència / absència) i l’enumeració de colifatges somàtics en aigua, biosòlids i aliments en 3-5 hores a partir de la detecció de l’activitat de la glucuronidasa una tècnica colorimètrica. Aquesta tensió – el procés d’obtenció i mesura dels bacteriòfags – està protegit per la patent WO2015071315 (en fases nacionals dels EUA i la UE) propietat de la Universitat de Barcelona. Encara que s’ha realitzat una prova de concepte a nivell de laboratori, és necessari establir una preservació adequada de la soca CB10 assegurant una concentració de cèl·lules viables en condicions fisiològiques específiques.

El projecte pretén obtenir un procediment per preservar la variant host CB10 en condicions deshidratades que permeten definir un prototip d’un kit de detecció senzill per a la detecció ràpida de virus actius en aigua, biosòlids i aliments; i ampliar el procés de producció. Aquest kit és l’ús de bacteriòfags com a indicadors virals i es basa en una soca bacteriana específica de l’hoste.

El projecte pretén apropar el nivell de preparació tècnica actual d’un TRL4 (tecnologia validada en laboratori) a TRL7 (Demostració del prototip del sistema en entorns operatius).

Aquest projecte, amb número d’expedient (2016-PROD-00030), està atorgat per l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Producte destinats a l’obtenció de prototips i a la valorització i transferència’, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.