L’FBG col·labora amb el programa Orfeu per detectar persones afectades amb COVID-19

La Generalitat de Catalunya ha aprovat l’acord de govern que dona llum verda a la segona fase del programa Orfeu, per fer una detecció massiva del coronavirus SARS-CoV-2 basada en PCR. En aquesta segona fase s’hi han sumat les instal·lacions especialitzades de la Universitat de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili i EURECAT, a través del Centre de Ciències Òmiques.

Aquesta ampliació suposa afegir capacitat per dur a terme 139.000 tests que es faran des de les universitats catalanes i que s’afegeixen als 170.000 tests previstos en la primera fase. En total, es preveu que es facin 309.000 tests en unes sis setmanes. Per a aquesta segona fase la Generalitat ha aprovat una nova inversió d’1,2 milions d’euros.

La UB farà 52.000 tests en dos nodes diferents: un al Campus Clínic i un altre al Campus de Bellvitge, tots dos a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. En aquest projecte hi participaran al voltant de 80 persones voluntàries, principalment PDI i també PAS, de les facultats de Medicina i Ciències de la Salut, Biologia i Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, així com de la Fundació Bosch i Gimpera. Personal dels Centres Científics i Tecnològics (CCiTUB) hi donaran suport tècnic, i els responsables de l’OSSMA i dels Serveis Mèdics de la UB vetllaran per la seguretat dels voluntaris, entre els quals hi ha des de professors catedràtics fins a estudiants de doctorat contractats.

La UB rebrà les mostres anonimitzades del Departament de Salut mitjançant un codi de barres. Després del processament inicial, es durà a terme una extracció d’RNA amb un sistema robotitzat i la subseqüent PCR per determinar la presència de partícules víriques en la mostra. Aquest procés es farà en un laboratori confinat de la resta d’instal·lacions per tal d’evitar possibles contaminacions. Un microbiòleg de referència nomenat pel Departament de Salut revisarà els resultats de la PCR, i un cop validats els resultats, es retornaran al Departament de Salut, que s’encarregarà del processament clínic.