Les ‘spin-offs’ i les ‘start-ups’ de la UB presenten les seves tecnologies al 4YFN

La Universitat de Barcelona, a través de la Fundació Bosch i Gimpera i StartUB!, ha estat present aquesta setmana al 4YFN, un espai de trobada, de connexió i d’intercanvi on start-ups i spin-offs són les protagonistes i que coincideix amb el Mobile World Congress, el congrés mundial de telefonia mòbil més important mundialment. Tant la Universitat com les empreses emergents fan una bona valoració de l’edició d’aquest 2022, molt semblant pel que fa a volum de visitants i de contactes a les que van tenir lloc abans de la pandèmia.

Dues spin-offs de la Universitat de Barcelona, Gate2Brain i ColorSensing, i vuit start-ups incubades a StartUB! (Benesit, Alta Guardia, Omashu, Pro1.Trading, HumanITCare, Loop Diagnostics, Marvut i Filmo) han tingut un espai propi dins l’estand de la UB. I Qilimanjaro i AiGeko han estat a la European Quantum Zone i a ACCIÓ. Totes elles han aprofitat la fira per presentar les seves tecnologies, tenir un primer contacte amb possibles inversors i teixir sinergies amb altres projectes i investigadors de manera presencial després de dos anys en què la virtualitat s’ha imposat a causa del context sanitari.

Quatre ‘spin-offs’ de la UB

Amb la tecnologia quàntica, Qilimanjaro desenvolupa un programari capaç de fer càlculs a una velocitat molt superior a la dels ordinadors actuals. “És una tecnologia revolucionària que tindrà un gran impacte a mitjà termini”, explica un dels cofundadors de l’empresa, el Dr. Victor Canivell. Sobre l’esdeveniment, Canivell destaca “la possibilitat de trobar-se amb altres empreses de telecomunicacions amb les quals col·laborar com a proveïdors de diverses tecnologies”.

La spin-off AiGecko actua en algoritmes d’aprenentatge profund i visió per computador. Al 4YFN han mostrat LogMeal, una tecnologia que permet escanejar i pagar el menjar d’una safata sense intervenció humana. També disposen d’una app que reconeix els aliments amb una fotografia i en fa un estudi nutricional. La Dra. Petia Ivanova Radeva, cofundadora d’AiGecko i catedràtica de la Facultat de Matemàtiques de la UB, ressalta la quantitat de contactes que han fet durant la fira. “L’equivalent a un semestre, gairebé”, afirma. També esmenta que és una oportunitat més per “transferir tecnologies i coneixements a la societat”.

La CEO i CSO de Gate2Brain, la Dra. Meritxell Teixidó, també valora positivament l’esdeveniment: “Hem rebut farmacèutiques interessades en la nostra tecnologia. Segurament aquí no tancarem cap acord, però és el moment en què s’obre una primera porta”. Gate2Brain desenvolupa una tecnologia per franquejar la barrera hematoencefàlica, és a dir, treballen perquè certs fàrmacs puguin arribar al cervell. Actualment ja apliquen aquesta tecnologia en el camp de l’oncologia pediàtrica.

Per acabar, la Dra. Miriam Marchena, project manager de ColorSensing, destaca: “Hem pogut apropar la nostra solució a empreses del sector de l’alimentació i a potencials inversors, així com a altres sectors en els quals podríem aportar valor”. La spin-off ColorSensing desenvolupa una etiqueta intel·ligent per als envasos d’aliments. D’aquesta manera, la seva solució permetrà a fabricants i detallistes controlar tota la cadena de valor gràcies a la informació sobre l’estat de l’aliment envasat, i es podrà evitar així el malbaratament alimentari.

Impuls de l’emprenedoria i sinergies amb altres projectes

A més, StartUB! i la Fundació Bosch i Gimpera, les institucions que impulsen la creació d’empreses innovadores i de spin-offs entre els estudiants i el personal investigador de la UB, han aprofitat l’avinentesa per explicar la seva tasca als assistents al 4YFN i exposar els recursos que poden oferir dins l’ecosistema emprenedor. Alhora, també han aprofitat per conèixer altres projectes emprenedors, promocionar els grups de recerca de la UB i teixir sinergies amb altres spin-offs i start-ups.

La start-up HumanITcare, premiada al Mobile

La start-up de la UB i allotjada a StartUB!, HumanITcare, ha guanyat els Premis 4YFN. Es tracta d’un dels guardons més rellevants del sector de les start-ups, que dona un impuls internacional al projecte guanyador.

HumanITcare, incubada a StartUB!, es va fundar el 2018. Comercialitza una plataforma per a la monitorització remota de pacients. Actualment, treballa amb més de vint hospitals La plataforma d’HumanITcare es pot connectar amb una gran varietat d’aparells: tensiòmetres, pulsioxímetres, balances, glucòmetres, i d’altres. També inclou un sistema de formularis personalitzats. Es recullen tant magnituds objectives (clíniques) com subjectives sobre la qualitat de vida del pacient.