L’AQR analitza l’impacte que tindrà en l’economia catalana la crisi del turisme per la covid-19

El Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya va encarregar al Laboratori d’Economia Aplicada AQR-Lab, de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona, un estudi sobre l’impacte en l’economia catalana derivat de la crisi del turisme per la covid-19. Aquest estudi mesura la previsió de l’evolució del sector turístic a curt termini (estiu del 2020) i a mitjà termini (finals de l’any 2020) mitjançant els indicadors bàsics de despesa, ocupació i nombre de pernoctacions. La principal conclusió que s’extreu de l’estudi és la previsió que aquest any 2020 la facturació directa del sector turístic caurà uns 15.000 milions d’euros.

D’altra banda, també s’ha analitzat l’evolució de l’activitat turística per sectors. En aquest sentit, el volum de negoci de les empreses disminuirà entre un 24,1% i un 25,7%. Per sectors, els establiments d’allotjament i restauració patiran una caiguda  per sobre del 42%; el transport aeri caurà més del 50%; les agències de viatges, entre el 47% i el 52%; i en l’organització d’esdeveniments i fires la caiguda se situarà per sobre del 62%.

Finalment,  també es preveu que el valor afegit brut (VAB) generat pel conjunt de les empreses vinculades al sector turístic a Catalunya es redueixi entre 7.700 i 9.200 milions d’euros. Aquest valor tindria un efecte directe sobre el PIB global de Catalunya d’entre -1,5 i -2,0 punts percentuals.

Enllaç al resum executiu de l’informe