La Universitat de Barcelona participa en una investigació per analitzar els efectes del consum de vi sobre la salut

Grups de recerca de La Rioja i Barcelona han iniciat els seus treballs de recerca on s’analitzaran els efectes del vi, consumit amb moderació, i el seu paper en la prevenció de malalties no transmissibles com la malaltia de l’Alzheimer i les cardiovasculars, respectivament.

D’una banda, el Centre de Recerca Biomèdica de La Rioja (CIBIR)-Fundació Rioja Salut en col·laboració amb l’Institut de Recerca en Ciències de l’Alimentació (CIAL)-CSIC i l’Institut de Ciències de la Vida i del Vi (ICVV) -CSIC estudiarà el consum moderat de vi dins de l’alimentació i el seu efecte protector sobre les primeres fases de la malaltia de l’Alzheimer o deteriorament cognitiu lleu, com a estratègia per alentir o revertir el deteriorament cognitiu.

Per la seva banda, el segon dels estudis, el realitzaran investigadors de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona en col·laboració amb l’Hospital Clínic. Se centraran a avaluar l’efecte antiinflamatori i antioxidant del consum moderat de vi en homes i dones que segueixen un patró de dieta mediterrània.

Primera convocatòria d’ajuts a la investigació de FIVIN

Els estudis han estat els projectes guanyadors de la primera edició d’ajuts a la investigació que la Fundació per a la Recerca del Vi i la Nutrició (FIVIN) va convocar a finals del 2022. L’objectiu d’aquesta iniciativa, que compta amb el suport de la Interprofessional del Vi d’Espanya (OIVE), és promocionar la investigació i impulsar estudis científics que tractin, des del punt de vista nutricional i epidemiològic, els efectes biològics del consum moderat de vi i els seus components sobre la salut al voltant d’una alimentació saludable.

En aquesta primera convocatòria es van presentar vint propostes d’universitats i centres de recerca de tot Espanya. Segons les bases, el període per finalitzar els projectes de recerca serà preferentment d’un any, i es podran ampliar a dos, si així estava planejat al projecte.

Actualment, es compta amb evidència científica que demostra que el vi, consumit amb moderació, pot formar part d’un estil de vida saludable i el consum té contrastats beneficis en la salut, sempre parlant d’adults sans. Des de FIVIN, per altra banda, es recorden els perills per a la salut d’un consum abusiu i els seus efectes perjudicials a la societat. En aquest sentit, FIVIN treballa per posar en valor la importància de la moderació i la prevenció del consum abusiu. Qualsevol estudi sobre vi i salut no reemplaça el consell mèdic d’un professional.