La Universitat de Barcelona amplia la col·laboració amb una empresa britànica per investigar fàrmacs per tractar el càncer

La Universitat de Barcelona (UB) ha ampliat l’acord de col·laboració amb l’empresa britànica ValiRx Plc per investigar possibles fàrmacs per tractar el càncer. ValiRx Plc és una empresa de ciències de la vida centrada en teràpies contra el càncer en estadis primerencs i en la salut de la dona.

Segons l’acord inicial, ValiRx va dur a terme una sèrie d’experiments i de validacions de la tecnologia de la UB durant un període de dotze mesos. Es van avaluar una sèrie de candidats terapèutics, i es van seleccionar les quatre millors molècules per sintetitzar-les i per a la realització de proves in vitro.

Els estudis in vitro realitzats per ValiRx van testar l’activitat de les molècules seleccionades contra cèl·lules de càncer de pàncrees, de sarcoma uterí i de càncer d’ovari. Tres de les quatre molècules seleccionades van demostrar una bona activitat, i una d’elles va ser seleccionada per a estudis in vivo addicionals. Els estudis in vivo, fins al moment, no han mostrat toxicitat adversa, però no han aconseguit assolir el nivell desitjat d’activitat antitumoral, cosa que porta a la conclusió que cal investigar més al voltant d’aquesta sèrie molecular.

La UB té un grup de recerca actiu que treballa en aquesta àrea i que va rebre un ajut estatal Prueba de Concepto 2021, del Ministeri de Ciència i Innovació, per continuar investigant entorn d’aquesta sèrie molecular i de la seva capacitat antitumoral. ValiRx ha ampliat l’acord d’avaluació inicial per continuar treballant amb l’equip de recerca de la Universitat i arribar a una comprensió més àmplia de l’activitat biològica d’aquesta sèrie de compostos. El grup de recerca també ha obtingut un ajut estatal per estudiar unes altres molècules.

L’extensió de l’acord de col·laboració amb la UB inclourà: l’avaluació d’aquestes molècules noves; l’avaluació contínua de les molècules originals; l’accés a les noves dades generades gràcies als ajuts atorgats, i la consideració de totes les sèries de compostos que aquest grup de recerca pugui generar per a aquesta diana per un període de quatre anys (prorrogables).

La Dra. Suzy Dilly, CEO de ValiRx, ha valorat l’acord assolit de la manera següent: “Ens complau haver pogut proporcionar una carta de suport empresarial per a la sol·licitud de l’ajut de la Universitat de Barcelona, i esperem amb ànsia poder revisar les dades addicionals generades per l’equip. La capacitat d’aquest grup per generar fàrmacs candidats per a la seva avaluació és realment impressionant, i estem molt contents d’haver pogut ampliar aquest acord, ja que ens permet avaluar noves molècules de manera eficient per realitzar desenvolupaments posteriors un cop sorgeixen com a candidats adequats”.

La Dra. Neus Agell Jané, investigadora principal del grup de recerca i catedràtica de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, ha destacat el següent: “Agraïm el treball realitzat per ValiRx fins ara, i per això el fet de poder ampliar-lo per incloure-hi alguns altres dels nostres projectes ens brinda una gran oportunitat per avançar en la nostra recerca en una àrea tan important de la ciència. És extremament valuós el suport que ValiRx brinda a la nostra recerca i els experiments complementaris i les dades que hi aporten, fet que, sens dubte, reforça molt els nostres projectes”.