La UB participa en un consorci per desenvolupar un nou fàrmac per al tractament de la malaltia de Huntington

La malaltia de Huntington és una malaltia neurològica causada per una mutació en el gen de la huntingtina (HTT) que comporta alteracions motores, cognitives i psiquiàtriques. Es tracta d’un trastorn greu que afecta al voltant d’una de cada 10.000 persones i que, fins al moment, no té cura ni tractaments efectius per frenar-ne la progressió. Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) participen en un consorci que treballa en la recerca i el desenvolupament d’un nou fàrmac per tractar el declivi cognitiu i motor propi de la malaltia. Es tracta d’una iniciativa liderada per l’empresa Medibiofarma en la qual també col·labora l’Institut de Recerca Hospital Sant Pau (IRHSP).

“El projecte contribuirà definitivament a avançar en el desenvolupament clínic d’un nou tractament per a la malaltia de Huntington, un àmbit de la salut humana amb alta necessitat mèdica, per la manca de solucions efectives. A més, les dades generades reforçaran el coneixement sobre vies de senyalització importants relacionades amb les proteïnes anomenades histones desacetilases (HDACs), que es veuen alterades en aquesta i en altres malalties neurodegeneratives”, explica la catedràtica de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB Esther Pérez-Navarro, investigadora líder del Grup de Recerca Quinases i Fosfatases en Funció i Disfunció Neuronal i coordinadora del projecte, juntament amb la Dra. Verónica Brito, líder del Grup de Biologia Molecular de la Malaltia de Huntington de la UB.

Un fàrmac que indueix una millora en les connexions sinàptiques

Els fàrmacs de què es disposa actualment per al tractament de la malaltia de Huntington estan dirigits al tractament dels seus símptomes, especialment la corea, els moviments involuntaris que apareixen en aquest trastorn. “Un tractament eficaç d’aquesta i d’altres malalties neurodegeneratives seria aquell que sigui capaç de modificar la neurodegeneració; és a dir, que sigui capaç d’aturar completament la mort neuronal o de retardar-la notablement, de manera que el curs de la malaltia s’alentiria i els símptomes clínics s’alleujarien de manera permanent o durant períodes molt més llargs”, expliquen les investigadores de la UB, amb més de vint anys d’experiència en la investigació dels aspectes moleculars i bioquímics de la malaltia de Huntington.

El fàrmac MBF-015, desenvolupat i patentat per Medibiofarma, és un inhibidor d’histones desacetilases. Les HDACs són enzims que eliminen els grups acetil de les histones, cosa que provoca una compactació més gran de l’ADN i una disminució en l’expressió gènica. L’inhibidor MBF-015 és una petita molècula capaç de travessar la barrera hematoencefàlica, accedir al cervell i bloquejar dues formes diferents d’aquestes proteïnes: HDAC1 i HDAC2. Aquest efecte selectiu evita els efectes adversos d’inhibir totes les variants d’HDAC.

A més, el compost ha demostrat una eficàcia robusta en estudis preclínics realitzats en animals control i en models animals de neurodegeneració, en els quals s’ha observat una millora de les connexions sinàptiques i la formació de noves connexions.

Avançar en el desenvolupament clínic del producte

L’objectiu principal del consorci és avançar en el desenvolupament clínic d’MBF-015, que ja ha començat un estudi clínic de fase I amb voluntaris sans. En aquesta etapa, els investigadors continuaran amb l’avaluació de la dosi més adequada i començaran un estudi de fase IIa per analitzar la seguretat i la tolerància del fàrmac. “La idea és portar el desenvolupament del producte fins a l’inici d’un assaig clínic multicèntric de fase IIb, amb un nombre més gran de pacients, per tal d’explorar l’eficàcia del tractament”, conclou Esther Pérez-Navarro.

El projecte, amb referència SCPP2200C009575, ha obtingut un finançament de 240.820 euros, que han estat adjudicats a la UB en el marc de la línia de projectes de col·laboració público-privada, convocatòria 2022, del Pla Estatal d’Investigació Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023, dins el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.