La spin-off de la UB, Gate2Brain, aconsegueix el premi Senén Vilaró pel desenvolupament d’una tecnologia que facilita l’arribada de fàrmacs al cervell

L’spin-off de la Universitat de Barcelona (UB), Gate2Brain, ha guanyat el premi Senén Vilaró del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera a la millor empresa innovadora de l’any. Es tracta d’una empresa biotecnològica creada l’any 2020 i centrada en el desenvolupament de teràpies que travessen de manera eficient barreres biològiques com ara la barrera hematoencefàlica, facilitant així l’arribada de fàrmacs al cervell. Gate2Brain també és una spin-off de l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), i de l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu de l’Hospital Sant Joan de Déu (SJD).

La spin-off té per objectiu augmentar l’eficàcia i disminuir els efectes secundaris dels tractaments de malalties cerebrals a través d’una tecnologia radicalment innovadora basada en pèptids, un tipus de molècules formades per la unió de diversos aminoàcids.

Gate2Brain es va constituir per explotar la tecnologia desenvolupada durant més de quinze anys al laboratori de pèptids i proteïnes que liderava Ernest Giralt, professor emèrit de la Facultat de Química de la UB, a l’IRB Barcelona, ​​del qual l’actual CEO de la companyia, Meritxell Teixidó, era investigadora associada. La línia de recerca que ha dirigit aquests anys ha donat lloc a tres famílies de pèptids llançadora amb capacitat de creuar la barrera hematoencefàlica i fer arribar al cervell molècules terapèutiques que no ho poden fer soles. Les tres patents han estat llicenciades a Gate2Brain.

El primer producte creat per l’empresa és un nou enfocament terapèutic per a tumors cerebrals pediàtrics. Es tracta d’un producte que combina oncologia, malaltia minoritària i pediatria i que ha estat protegit per dues patents recents els drets de comercialització de les quals estan llicenciats a Gate2Brain en exclusiva. Gràcies a aquesta tecnologia s’aconsegueix incrementar la penetració cerebral de l’agent anticancerigen transportat i augmentar l’activitat antitumoral in vivo en models animals derivats de pacients.

Un mercat en creixement

Nascuda fa 3 anys amb la inversió inicial del Programa Mind the Gap de la Fundació Botín i BStartup Health del Banc Sabadell, i l’any passat va ser beneficiària d’un ajut EIC Accelerator de la Comissió Europea per import de 2.5M€.

Gate2Brain opera al mercat del transport de medicaments al sistema nerviós central, que, segons apunten les estimacions, podria arribar als 4.600M$ el 2026 amb una taxa de creixement anual del 30,2%.

L’empresa té avantatges competitius pel que fa a les altres empreses del sector i el seu model de negoci se centra a obtenir acords de llicència amb empreses farmacèutiques desenvolupadores de medicaments per al sistema nerviós central.

El jurat del Premi Senén Vilaró del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera ha valorat molt positivament totes les fites aconseguides per Gate2Brain des de la seva creació, augurant-li un futur molt prometedor”.